לתרומות לחץ כאן

סירוק הפיאות – הקפת הראש

האם מותר לסרק את הפאות וכן את הזקן,במקרה שלי זה פסיק רישא שיתלש 2 שערות,לפי הבנתי הבעיה היא יותר בעניין הפאות שזה מדאוריתא.
וכן אם אכן נכון הדבר שיש בזה בעיה,האם עדיף להוריד את הפאות ולא להכשל באיסור מהתורה?

תשובה:

שלום רב

עדיף להמשיך ולגדל ואין לחשוש כלל.

מקורות:

שאלה זו דן בה בהרחבה בשו"ת חתם סופר יו"ד סי' קלט, ולאחר שכתב שכל גדולי ישראל רבנן קשישאי לא החמירו בזה וגידלו פיאותיהם באורך, כתב כמה טעמים להקל: 1. אפשר שכלל לא נאסר אלא באופן שהוא כעין גילוח בתער, אבל תלישה מותרת. 2. שיטת הרמב"ם שדי ב40 שערות בלבד, ואף שאין הלכה כדבריו, כיוןו שיש שאסרו רק בתער ואף כדבריהם לא נפסקה ההלכה, מכל מקום את שתי החומרות יחד אין להחמיר, ולכן יש להתיר בתלישה כאשר נשאר 40 שערות. ועיי"ש שסיים: "תבנא לדינא דמכל האמור נ"ל פשוט היתר גמור בלי פקפוק וזכות למנהגן של ישראל למיסרק רישא במסרק מבלי לתלות בוקי סריקי ברבותינו". 3. להלן שם סי' קמ דן עוד בארוכה שמדובר בפסיק רישא דלא ניחא ליה שיש שהקלו בו. ועוד הוסיף שהוא לכאורה לא יותר מחשש איסור דרבנן שיש שהקלו בו אף בפסיק רישא. עכ"ד.

עוד יש להוסיף, שנדון זה הוא כעין פסיק רישא דלשעבר, שהרי לא בכל נגיעה יש השרת שיער, אלא שבשסך כל הסירוק נתלשות שערות, כך שכל מעשה ומעשה בבודד יש מקום לומר שאינו פסיק רישא וכידוע נחלקו בכך הפוסקים.

בס' חידושים וביאורים ריש מסכת שבועות כתב לחדש, שהואיל וגדר האיסור הוא "הקפת הראש", כל שלא ניכר במראה שנתלשו שערות אין כאן הקפת הראש.

וראה עוד סו"ס טעמא דקרא להגר"ח קנייבסקי בשם החזון איש שהורה היתר בדבר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כאשר רוצים להסיר מעט שערות ממקום הפיאות במספריים – האם גם כאן יש לומר שאין להחמיר את שתי החומרות? שהרי זה לא בתער וגם נשארים 40 שערות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל