לתרומות לחץ כאן

שואל דירה שהשאיר מתנה ושוב החליט להחליף אותה

שאלה לכבוד הרב שליט"א,
שלום וברכה,
קיבלנו למשך החג דירה בהשאלה מהשכנים כולל שבת חול המועד. במוצאי שבת הנחנו להם מתנה קטנה לשם הכרת הטוב אמנם עוד באותו לילה החלטנו להחליף את המתנה במתנה אחרת יותר יפה.
בינתיים הדירה עברה לשימוש שואל אחר עד לסוף החג כאשר המפתח של הדירה עדיין אצלינו ומפתח אחר אצל השואל האחר. רק יומיים אחר כך חזרו בעלי הדירה לביתם, יש לציין שלא היו ברשותם המפתחות אלא אצלינו השואלים של הדירה. עכשיו השאלה היא האם עשינו כדין לקחת את המתנה הראשונה לרשותינו שמא כבר זכו בה השכנים על ידי קנין חצר או שמא לא נחשב חצר המשתמרת לדעת בעל הבית או שיש שיקול אחר בנידון.
תזכו למצוות ברכה והצלחה,

תשובה:

שלום רב,

אם יצאתם מהדירה כאשר אתם משאירים את המתנה (הראשונה), נראה שבעל הדירה אכן זכה בו. וזאת משום שהשארת מתנה על השולחן כאשר עוזבים את הדירה, היא כאמירה מפורשת על הרצון לתת את המתנה ושוב אינכם יכולים לחזור בכם, אלא בהסכמת בעל הדירה. אבל, אם החלפתם את המתנה עוד לפני שעזבתם את הדירה, בעל הדירה לא זכה במתנה הראשונה, משום שעדיין לא היה גילוי דעת מצדכם על החלטה סופית לתת את המתנה, רק מחשבה בלב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כבוד הרב, לא הבנתי בדיוק ממתי נחשב 'עזיבת הדירה' האם מיד שהנחתי את המתנה והלכתי לביתי או רק לאחר שמסרתי את המפתח לבעל הדירה (מספר ימים אחר כך).
    בברכה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל