שאלה:
בס"ד בדברים שאדם נותן לחבירו משום לפנים משורת הדין, כמו שמחזיר אבידה לאחר יאוש, כדאיתא בפ' אלו מציאות שיש בזה לפנים משורת הדין האם יש טעם שהמקבל יסרב לקבל משום שונא מתנות יחיה, וקצת בדומה לזהכ שהלוה רוצה להחזיר חוב שהשביעית שמטה והוא אומר אע"פ כן, האם שייך לומר בזה שונא מתנות יחיה , ו שמכיון שהוא נותן תו משום לפנים משורת הדין תואין זה קרוי מתנה כלל
תשובה:
שלום וברכה,
בכל הדברים שהוזכר שאדם מחזיר לפנים משורת הדין, אין את הדין של שונא מתנות יחיה, מאחר והוא מקבל את שלו, ולא חי מממון של אחרים.
בשביעית מבארים האחרונים שהחוב קיים אלא שאין חיוב ללווה לפורעו, וכשפורע את החוב, הכסף של המלווה ואין כאן מתנה.
בהצלחה.