לתרומות לחץ כאן

סמכות של מוכר בחנות להחלטות קלות

שאלה:

שלום כבוד הרב, רציתי לשאול: 1. אני קונה בצק שטרם הופרשה ממנו חלה לצורך הפרשת החלה. את הבצק אני נותנת בשלמותו כל שבוע למשפחה אחרת. היום ,כשקניתי את הבצק, המוכר אמר לי שבנוסף להזמנה הקבועה שלי, נשאר להם בחנות בצק משבוע שעבר ושעליו לא יגבה כסף כי לא ברור לו אם הבצק ראוי לאכילה. לקחתי את 2 הבצקים זה משבוע שעבר וזה מהשבוע. השאלה שלי: החנות שאני קונה ממנה היא אחת מרשת חנויות ועל כן המוכר הוא רק מוכר. האם בסמכותו להחליט שאני יכולה לא לשלם? שאלתי אותו והוא אמר שבין כה אם לא הייתי לוקחת את הבצק הוא היה זורק אותו. השאלה אם מותר לי לא לשלם. 2. השאלה השניה שלי מתייחסת לחיוב 100 ברכות ביום. בשבת כדי להשלים את הברכות שחסרות לי אני מברכת על בשמים- הדסים, אתרוג – נותן ריח טוב בפרות, בוטנים, תפוחים וכו. השאלה שלי: אני ממש לא רעבה ורק נוגסת ביס בתפוח וכן אוכלת רק בוטן אחד. האם מותר לי בכל אופן לברך ברכה ראשונה? תודה רבה!!!

תשובה:

שלום וברכה,

1. בסמכותו של המוכר להחליט בניהול החנות, ולכן ניתן לסמוך על המוכר. מלבד בהחלטות משמעותיות שאין סמכות למוכר אלא להנהלה. ולכן אם למכור את הבצק או למכור, דבר זה ניתן להחלטתו של המוכר בחנות, ולכן ניתן לסמוך עליו.

2. התוספות במסכת ברכות כתבו שרק במים אם שותה כשאינו צמא, לא מברך, אבל כל מאכל, או שתייה מתוקה יש לברך גם כאשר אינו רעב או אינו צמא כיון שיש לו באכילתו הנאת לחיך.

בהצלחה. 

מקורות:

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל