שאלה:
אם אדם מחל על חוב חבריו בפה(כי ראה שעבר זמן ולא הביא ולא מקפיד ע"כ כלל), ואחר תקופה החבר הביא את החוב, האם מותר לי לקחת בתור הפרעון או שאני צריך לעדכנו שכיוון שמחלתי בפה אזי אם תרצה להחזיר תומר שזה בתור מתנה?
תשובה:
שלום וברכה,
מחילה בפה נחשב למחילה גמורה ויש בזה כנתינת מתנה עבור החבר. ולכן כאשר חברו מגיע לפרוע חוב שמחל לו עבור החוב, יש לו להודיעו שהחוב מחול. והלה יחליט האם לשלם.
בהצלחה.
מקורות:
במחנ"א הסתפק האם מועיל מחילה בעל כורחו של חברו, אבל אם מסכים ודאי שחל המחילה. וקי"ל שמחילה אינה צריכה קניין (שו"ע חו"מ סימן יב), ולכן אם מחל בפיו חל המחילה ובטל החוב.
יש לעיין שהרי מחילתו נעשתה משום שעבר זמן והחוב לא נפרע ואם כן יש אומדנא שאילו היה יודע שבסוף ישלם ודאי שלא היה מוחל לו וכפי שחזינן כעת ואם כן הדרינן למה שכתב הרמא בסימן רז סעיף ד דאומדן דעת כל דהו מבטל המתנה הואיל ובחינם הוי
זה לא אפילו אומדן כל שהוא. מדוע עליו להחליט שהכסף לא יוחזר, ואין כאן טעות שנאמר שזה אומדן כל דהוא.
השאר תגובה