טילטול ללא עירוב לצורך חולה / להכנס בדלת שנפתחה על ידי מחלל שבת באיסור

רבני בית ההוראה
ט"ז אדר א' ה'תשע"ד

ב ה
שבת ניתקלתי בבעיות שמירת שבת
א טילטול במקום שאין עירוב
יש לי בן בבית שאינו יכול לצאת מהבית שבת זו אישתי לא הייתה בבית וניתקענו ללא אוכל מספיק לשבת הנני גר בעפולה חטיבת כפיר וכן הנני מתפלל בבית כנסת הנימצא בבית החולים ובכן כך הם מחלקים אוכל קבוע יש גמח אוכל של הרב גרוסמן למי שניתקע ללא אוכל
בית החולים נימצא על כביש 65 בשיחה עם רב העיר הוא אמר שכביש 65 אכן מעורב יש בו עירוב הבעייה היא שמהכביש 65 לביתי ברחוב חטיבת כפיר אין עירוב ל עע לפי דבריי רב העיר נאלצתי לצורך בני חולה לטלטל אוכל בצלחת אומנם עשיתי שניי דברים א בשינויי שמתי את הצלחת בתוך הסירטוק בין החולצה לסירטוק
ב מכביש 65 עד לביתי כ מאה מטר צעדתי צעד שניים ועצרתי זה הדבר היחיד שיכולתי לעשות לא להשאיר את בני רעב אמנם אמנם יש בבית ב ה קונסרבים בשפע אך הוא לא כל כך אוכל אותם וממש יכול לירעוב עד ממש היפך החיים באם האוכל לא מוצא חן בעיניו לע לע חולה בנפשו ורק האמא יכולה לטפל בו אך היא נאלצה לתמוך בבן שלנו החולה לע במחלה ההיא אשר הייה מאושפז בהדסה עין כרם
ד נ הבן אילץ אותי לאכול עימו חלק מהמנה אחרת הוא לא יאכל ונאלצתי לאכול רק כדיי שהוא יאכל לא רציתי לאכול כיוון שהאוכל הובא באיסור רק עבור חולה אך נאלצתי לאכול

מיקרה נוסף בשבת זו והוא כך
הנני גר בביניין רב קומות כאשר בשבת בבוקר אחר התפילה חזרתי לביתי הנה לצערי הדלת נעולה וניפתחת רק עי תיקתוק קוד סודי
ובכן ילדה קטנה נכנסה ואני אחריה כבר ניכנסתי ואז כבר שמתי מעצור בדלת לכל השבת
בדרך כלל העיניין מאוד מסודר והדלת בשבת תמיד פתוחה וכן בליל שבת הדלת הייתה פתוחה רק שלמוחרת הייתה סגורה
נכון שיכולתי להמתין עד שמישמו מהביניין ייצא זה לא חילול שבת אך מלחץ נפשי שבו הייתי שרויי עקב המצב המישפחתי הקשה שלי לא אזרתי סבלנות להמתין אויי אויי ה יסלח ירחם

מיקרה נוסף שהייה שבת שעברה ובכן
לצערי הנני סובל נפשית קשה ודבר שמאוד מרגיע אותי זו מיקלחת במים ממש רותחים רק כאשר מים רותחים זורמים על גופי יש לי מרגוע ובכן ביום חול אין בעייה
אך בשבת הנני ממש מרגיש אש בגוף ממש רוחת מיתגרד בגוף וממש צער
נכון שהמים היתחממו לפניי השבת אך על חשמל
הנני חבדניק כך שפסיקת חבד היא לשיטת אשכנזים אף על פי שהנני ספרדי אך קיבלתי על עצמי חבד לכל דבר נוסח תפילה מנהגים וכו למען האמת הנני מתבייש לישאול את הרב שלי שאלות כאלו שייצא שאיני שומר שבת חלילה גדול כבוד הבריות שדוחה הרבה איסורים כך שאיני מסוגל לשאול את רבי

עד כאן השאלות אזייי ממש תודה תודה תודה

תשובה:

שלום רב.

אני כואב יחד איתך את כאבך,אין ספק שריבוי הנסיונות שהזדמנו לפניך אינם אלא משום שאהוב אתה ורצוי לפני הקב”ה, ובחר בך להיות שליח עבורו לגלות כבודו בעולם, ולעבוד אותו מתוך שמחה למרות כל הקשיים והנסיונות.

בנוגע לעצם שאלותיך, לענין טילטול האוכל לא ברור לי די הצורך מה מצבו של בנך, אולם, אם הוא אכן מוגדר כחולה שיש צורך לבריאותו ומצבו הנפשי והפיזי להביא לו אוכל דרך מקום שהטילטול בו אינו אסור מדאורייתא כמו זה שתיארת, נראה שיש אכן מקום להתיר, ובפרט שעשית זאת בשינוי. כמו כן, בודאי מותר היה לך לאכול מהמאכלים כדי לשכנע אותו להנות מהם.

בנוגע לכניסה לבנין אחרי הילדה נראה שיש להקל בפרט במצבך, שכן כתב המשנה ברורה בתחילת סי’ שיח שלענין מעשה שבת הנעשה בשוגג יש לסמוך על הוראת הגר”א שפסק כרבי מאיר שמותר לאחרים להנות ממנו, ובפרט שמדובר בקטנה שלא הגיעה עדיין למצוות. כמו כן, יש שסוברים, שהואיל וההנאה כאן אינה מגוף הדבר, ופתיחת הדלת אינה אלא הסרת מונע, אין איסור להנות מכך. ואף שאין לסמוך על היתר זה אלא בשעת הדחק, נראה שבמצבך כך היה עליך לעשות.

בנוגע למקלחת הדין חמור יותר, שכן יש כאן חשש בישול דאורייתא, שכן כדבריך מדובר במים שהתחממו באש ועכשיו הם מבשלים את המים הקרים המעורבים בהם, ויש לאסור זאת מכל וכל, מלבד מקרים של פיקוח נפש ממש.

תזכה לכל הישועות ולהרבות כבוד שמים מתוך שמחת הלב תמיד.

מקורות:

על הנאה מפתיחת דלת באופן האסור, ראה ס’ מלכים אמניך עמ’ תקכה בשם הגרי”ש אלישיב שצידד להתיר, ולעומנתו בשו”ת אגרות משה או”ח ח”ב סי’ עא, וס’ שמירת שבת כהלכתה פרק י הערה מד.

4 תגובות

    שלמה ירחי:

    ב ה
    ראשית תודה על התשובה מניח את הדעת ב ה
    שנית לגביי הדוד שמש באם זה בקייץ שהמים לא היתחממו בחשמל
    ואני מרגיש ממש בוער עד שאני מיתקלח אוליי כאן הייה ניתן להקל
    מה דעת הרבנים תודה

    רבני בית ההוראה:

    אם מדובר בחולי ממש [הגדר של חולי הוא שאדם נופל למשכב מחמת חוליו] התירו באופנים מסוימים לעבור על איסורים דרבנן לצורך רפואתו. אינני יודע אם במקרה שלך הדבר מוגדר כחולי. בהצלחה

    אלי:

    לכב’ הרב שליט”א
    דברי הרעק”א בענין רחיצה במצטער וכו’

    רבני בית ההוראה:

    לא באופן שיש חשש בישול, רק כשהחשש הוא גזירת מרחצאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *