לתרומות לחץ כאן

רחיצת כלים בשבת

האם מותר להכין משבת לשבת אחר (כגון לשטוף כלים) ובכלל האם מותר לשטוף כלים בשבת (ובאיזה תנאים), והאם מותר ע"י גוי, ומה הדין אם הגוי משתמש במים חמים זה בשבילו או בשבילי?

תשובה:

שלום רב.

אדם שנצרך לכלי מסויים מאותם הכלים המלוכלכים שבכיור במהלך השבת, רשאי לרחוץ את כל הכלים שמאותו הסוג בשבת, והכל נחשב כצורך השבת. אבל אם אינו צריך כלל להשתמש בכלים אלו בשבת הוא אינו רשאי לרחוץ אותם בשבת, אלא אם כן יש לו בכך צורך אחר, וכגון שיש לו אורחים ולא נוח לו שהמטבח אינו נקי די הצורך, או שהדירה קטנה והמצאות הכלים בכיור מפריעה לו, וכיוצא בזה, בכל אלו האופנים כיון שרחיצת הכלים נעשית לצורך שבת הדבר מותר.

כמו כן, אם הוא חושש שעל ידי שהוא נמנע מרחיצת הכלים ידבקו בהם השיירים ויקשה לנקותם במוצאי שבת, מותר להשרותם במים.

אולם יש לדעת, שברחיצת כלים עלולים להכשל באיסורים נוספים כמו סחיטה, ולכן, אין להשתמש בספוג או סקוצ' כדרך שרוחצים כלים בחול, לצורך שבת יש סלילי פלסטיק המיועדים לרחיצת כלים בשבת, הם אינם סופגים מים ולכן אין בהם חשש סחיטה. כמו כן, לדעת רוב הפוסקים אסור להשתמש במים חמים מדוד שמש בשבת, כיון שעל ידי השימוש בהם נכנסים לדוד מים חדשים המתבשלים שם מכח המים שקדמו להם, והרי הוא גורם בישול בשבת. דעת הרב עודיה יוסף להקל בזה בשעת הדחק [במים שהתחממו בדוד שמש בלבד ולא בבוילר חשמלי!], משום שאין כאן אלא גרמא בלבד, והוא דבר שאינו מתכוין.

רחיצת כלים לצורך חול אסורה גם על ידי גוי, כמו כל איסורי דרבנן שנאסרו גם על ידי גוי [אלא אם כן יש בכך צורך מצוה של רבים]. באופנים שמותר לעשות על ידי גוי [בדרך רמז ולצורך חולה] אם הוא משתמש להנאתו במים חמים אין צורך למחות בידו, כיון ששימוש זה במים החמים אינו נעשה לצורך הישראל.

מקורות:

על רחיצת כלים בשבת ראה שמירת שבת כהלכתה פרק יב סעי' א – ג. על השימוש בדוד שמש בשבת ראה בהרחבה כאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הרב לא התייחס מה הדין להדיח כלים משבת לשבת,וכגון שיש כלים המיוחדים לשבת ואינו משתמש בהם ביום חול. א"כ לכאורה אין כאן איסור הכנה משום שאינו מדיחם לצורך יום חול?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל