לתרומות לחץ כאן

צימוקים RAISINS

הנגיעות

מוחזקים בנגיעות גבוהה וחייבים בדיקה.

תיאור הנגיעות

צימוקים עלולים להינגע הן בתהליך היבוש והן באיחסון ממושך1 על ידי חרקים שונים:

1.  רימות זבוב התסיסה. זבובי תסיסה (זבובונים חומים קטנים) מטילים את ביציהם על הענבים בעודם על העץ ואף על צימוקים השטוחים בשדה לייבוש, (תמונות 346א, 346ב, 347). מהביצים בוקעות רימות. הרימות גדלות ומתגלמות על הענבים ובתוכם. הרימות והגלמים מתייבשים עם הענבים, נצמדים לצימוקים ומאד קשה לזהותם, (תמונות 255א, 255ב, 349).

2.  חרקים קטנים. חרקים חומים שאורכם שנים־שלושה מילימטרים הנצמדים לצימוקים בזמן האיחסון, כגון: חיפושית משוננת חזה, (תמונות 348, 351, 352).

3.  זחלי עש. זחלים לבנים המשאירים גללים בצורת פירורים כהים. [צבע הזחלים משתנה לחום כהה לאחר מותם], (תמונה 352). נגיעות זו מתרחשת בדרך כלל בזמן האיחסון.

4.  אקריות. לעתים נדירות, בפרט אם אוחסנו הצימוקים בתנאי לחות, הם עלולים להינגע על ידי אקריות (מילב"ן), שהם יצורים זעירים הנראים כגרגרי חול לבנים, (תמונות 502-505).

באיחסון ממושך נוצרים על הצימוקים גבישי סוכר לבנים. אפשר להבחין ביניהם לבין אקריות בקלות: לגבישי הסוכר אין צורה מוגדרת, (תמונה 350), ולעומתם, צורת האקריות כגרגרי חול עגולים. בהתבוננות טובה או על ידי נגיעה בחפץ דק, כגון קיסם, אפשר להבחין בתנועתן האיטית של האקריות2, (תמונות 504, 505).

נקודות כהות זעירות על הצימוקים (שאינן יורדות על־ידי שפשוף), אינן סימן לנגיעות.

בין הצימוקים מצויים גרגרי ענבים זעירים שלא התפתחו וצורתם כעין ענב זעיר (כשני מילימטרים) עם גבעול דק.

הבדיקה

מחמת הנגיעות הרבה המצויה בצימוקים, והקושי לבודקם, מומלץ להשתמש רק בצימוקים המשווקים תחת השגחה מהודרת שעברו בדיקה מדגמית מקצועית3 ולבודקם באופן הבא:

 

שלב א. בדיקת טיב הצימוקים

מתבוננים אם ישנה הצטברות של פרורים כהים על הצימוקים ובדפנות אריזתם שהם עלולים להיות סימן לנגיעות בעש.

שלב ב. שריה במים

מפרידים בין צימוקים דבוקים. משרים כ-10 דקות במים חמים, מערבבים וממתינים עד שהמים יעמדו. מתבוננים היטב במים לראות אם תולעים בהירות, גלמים או חרקים חומים צפים על פני המים, (תמונות 351, 352). אם נמצאה נגיעות, אין להשתמש בצימוקים.

כדי להקל על זיהוי התולעים הצפות על המים, ניתן להעביר את שכבת המים העליונה לצלחת לבנה ולהתבונן היטב.

שלב ג. שטיפה

אם בשלב א' ו-ב' לא נמצאה נגיעות, שוטפים את הצימוקים בתוך מסננת בעלת נקבים גדולים כגון "מסננת אטריות" תחת מים זורמים תוך כדי שפשוף הצימוקים בידיים.

צימוקים נקיים תוצרת בית

ניתן להכין צימוקים נקיים מתולעים, בתנור אפיה ביתי: מנקים ובודקים את הענבים כמפורט בערך "ענבים". מייבשים את גרגרי הענבים, בתנור בחום של כ-120 מעלות במשך כשלוש-ארבע שעות, כשדלת התנור פתוחה במקצת. רצוי לשמור את הצימוקים המוכנים בקירור או בהקפאה.

תחליף לצימוקים

ניתן להשתמש בחמוציות מיובשות כתחליף לצימוקים (ראה ערך חמוציות), וכן בדובדבנים מיובשים ללא חרצנים (מתוצרת ארה"ב בלבד), שהם בחזקת נקיים (ראה ערך דובדבנים).

קיווי, אקטינידיה          KIWI, CHINESE GOOSEBERRY

הנגיעות

בחזקת נקי ואינו טעון בדיקה.

לעתים נדירות כנימות לבנות או חומות (כנימת Hemiderlesia), מצויות על קליפת הקיווי (תמונה 352ב). אם מצויות כנימות, יש להזהר שלא תעבורנה לפרי בעת הקילוף או לחילופין לשטוף את הפרי לאחר הקילוף.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל