לתרומות לחץ כאן

הפריה חוץ גופית לצורך בדיקת P.G.D

אנו זוג נשוי עם ילדה אחת בריאה התברר שאנו נשאים של הגן האחראי לחרשות (26) הגורם ל25% סיכוי לילד חרש
ומעונינים לדעת אם באופן עקרוני יש אפשרות הלכתית לעשות הפריה חוץ גופית במקרה זה.
תודה.

תשובה:

שלום רב.

ראשית אני ממש מתנצל על האיחור בתשובה.

רוב פוסקי זמנינו מתירים לעשות הפריה חוץ גופית במקרה הצורך. רוב השאלות בענין זה מופנות עקב אי יכולת להורות. וישנם רק שינויי גישות מתי להתיר לעשות הפריה, ולאחר כמה זמן של נסיונות. אולם במדת הצורך כמעט כולם מתירים.

אמנם דעת הציץ אליעזר (חלק ט"ו סי' מה) כי אסור לעשות הפריה כזו, אולם היום דעת רוב הפוסקים להתיר, אלא שידוע כי דעת הגר"ח קנייבסקי שליט"א שאין לעשות הפריה חוץ גופית כלל, וכך הוא משיב לשואליו כי אביו מרן הקהילות יעקב התנגד לכך. אך למעשה רוב רובם של האנשים הזקוקים להפריה כזו, עושים כך עלך סמך רוב הפוסקים, כולל דעת חמיו של הגאון הנ"ל – הגרי"ש אלישיב שליט"א. יש בידי מכתב מהגר"מ שטרנבוך שליט"א שעדיין לא פורסם, בו הוא מאריך בענין, וחוזר בו מעט מדעתו הקודמת שאין לעשות הפריה כזו. ולדבריו כיום המצב השתנה.

והוסיף: "לכן זה חיוב גמור למי שאינו יכול להוליד בצורה טבעית שישתדל להוליד ע"י מבחנה, ובלבד שיהא שמירה מעולה מאד שיפרו בבצית רק זרעו של הבעל האשה שממנה שאבו הביצית, ולא יחליפו בזרע אחר, וישתילו בחזרה הביצית רק לאותה אשה. וכשם שאדם חייב לעשות שאר השתדלות לקיים מצוות פרו ורבו, כך חייב לעשות השתדלות להוליד ע"י מבחנה". ומאחר שהיום אלפי אנשים עושים זאת, זה נעשה לדבריו דרך הולדה, והוא סבור כי גם מרן הקהילות יעקב היה מתיר זאת היום.

ולכן, לאור דברי השאול כי יש סיכוי שעובר יהיה פגוע בצורה כזו, ורוצים לעשות בדיקה (P.G.D) נראה כי דבר זה נחשב לשעת הצורך ומותר לעשות כן.

ייחד עם זה מומלץ להתייעץ עם רב הבקיא בעניינים אלו.

הרבה הצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל