לתרומות לחץ כאן

תיקן פיצוץ של צינור מבלי שהתבקש ויש ביטוח על הדירה

שלום רב.
אירע בדירה שאני משכיר פיצוץ בצנרת ושלחתי לשם את הקבלן שעשה לי שם שיפוץ וסיכמתי איתו שיבדוק האם הפיצוץ קשור לעבודה שלו, והוא אמר לי שהוא ילך לבדוק לאחר יממה הוא התקשר אלי ומסר שאכן היה פיצוץ שאינו קשור אליו והוא רוצה שאני ישלם לו על התיקון שהוא עשה שם בלא ליידע אותי. ברצוני לציין שיש לי ביטוח משכנתא שאם הייתי יודע שזה פיצוץ שאינו קשור לקבלן הייתי מזמין אותם בעלות סמלית.
תודה

תשובה:

שלום רב,

אתה צריך לשלם לו דמי השתתפות עצמית שהיית משלם לחברת הביטוח.

מקורות:

במרדכי ב"מ רמז שפא כתב לעניין יורד לשדה חבירו שלא ברשות, שאם יש לבעל השדה חבר שהיה עושה לו את העבודה חינם אינו חייב לשלם ל'יורד' כלום.
בנידון דידן חברת הביטוח גובה דמי השתתפות עצמית, סכום זה הרי חסך המשכיר לעצמו, לכן חייב לשלם סכום זה. דוגמא לכך יש גם ברמ"א חו"מ סי' רסד סעיף ד ובנתיבות סק"ה שם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. במקום שהפעולה יכולה להעשות בחינם י"ל שאצלו היא לא שוה ממון, והוא לא אמור לשלם מדין יורד. אבל במקום שהתיקון נעשה בתשלום אלא שיש לו הסכם עם חברת הביטוח שישלמו לו את התיקון, מה שקורה בכל משכנתא שהביטוח משלם את העלות, יש לדון שזה לא יפטור אותו מלשלם את התיקון ליורד. שהרי אם יזיקו לו את הצנרת בבית יהיו חייבים לשלם ואפי' שיש ביטוח שמכסה את ההפסדים [כידוע דעת האור שמח בפ"ז מהלכות שכירות], א"כ למה מדין יורד לא נחייב אותו בתיקון.

  2. אינני מבין את הטענה, אם אינו נהנה למה שישלם. בעיקרון הרי הוא יכול לומר 'טול עציך ואבניך'.
    גם את ההשוואה לדעת האור שמח אינני מבין, שהרי חיוב יורד הוא רק אם הוא נהנה וחפץ בכך.
    גם לדבריך, אם אדם יזיק ולניזוק יש חבר טכנאי שתיקן לו חינם, האם יש צד שהמזיק ייפטר מלשלם, ברור שאף החולקים על האור שמח יחייבו, שהרי רק בביטוח שמראש לא היה הניזוק אמור להפסיד מהנזק יש סברא לפטור. ואף על פי כן כתב המרדכי שפטור מלשלם ליורד.
    יש לציין שבאמת סברת המרדכי מפורשת בתוספות ב"ק דף נח ע"א לעניין פורע חובו של חבירו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל