לתרומות לחץ כאן

שימוש בגג של הרחבת השכן כאשר אין אפשרות לשלם במזומן

שלום, השכן הרחיב את ביתו ונוצרה אצלי מרפסת, אני רוצה להשתמש במרפסת, כרגע לא בונה, האם עליי לשלם דמי עמודים ורצפה לשכן, לציין שהשכן לא מוכן לקבל תשלומים ולי אין אפשרות לשלם במזומן.

תשובה:

שלום רב,

עליך להשתתף בהוצאות הבניה. אם אין לך אפשרות לשלם במזומן, אתה יכול לשלם בתשלומים סבירים. השכן אינו רשאי להתנות את השימוש בתשלום מזומן מראש, אבל יכול לבקש פריסת שיקים וכדו'.

מקורות:

כאשר שכן בונה ברכוש המשותף, שאר השכנים רשאים לזכות בחלק שותפות בבנייה ומכוח היותם שותפים הם מחויבים להשתתף בהוצאות. עיין נימוקי יוסף ב"ב דף ג ע"א. אם אין לשכן הרוצה להשתמש מהיכן לשלם, הרי זה ככל בעל חוב שאין לו לשלם, שנהוג לתת פריסת תשלומים סבירה במקום מכירת נכסיו וכדו'.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. לכאורה היה ניתן להוכיח מדין בית ועליה שנפלו (משנה ב"ק דף קיז ע"א) ובעל העליה בנה את הבית (או הבית והעליה) שאינו צריך לתת לבעל הבית לגור בבית עד שישלם את ההוצאות. אמנם, ניתן לדחות ששם בעל העליה משתמש בבית בפועל ותופס בו כמשכון עד שיקבל את ההוצאות. אבל בנידון דידן אין התחתון יכול להשתמש ליד חלונות העליון וכל הנידון הוא אם יש איסור על העליון להשתמש, ולא מצאנו איסור בזה.
    גם במקרה שהתחתון היה יכול לתפוס את המרפסת כמשכון, יש לעיין אם אין העליון יכול לתת בטחונות אחרים ולקבל את השימוש במרפסת מיד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל