לתרומות לחץ כאן

ניסה לצלם אדם ללא הסכמתו וההוא שבר לו את המצלמה

א) האם מותר לצלם אנשים כאשר הם לא רוצים?
ב) לקחתי צילום ממישהו אחר ברחוב והוא אמר לי מקודם לא לצלם אותו, שיהיה לו הרבה בושות, (מישהו כבר צילם אותו ופרסם את הצילום בעולם, והיה לו הרב בושות מזה), ואני רציתי לצלם אותו, והוא נבהל כשראה שאני לוקח את המצלמה שלי, והוא זרק את המצלמה על הרצפה, האם הוא צריך לשלם? או הוא יכול לטעון שהוא היה בהול ולא רצה לשבור את המצלמה, אני טוען שהוא היה יכול ללכת משם, לא החזקתי אותו שם, הוא היה יכול ללכת..!
האם הוא צריך לשלם לי?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

א) אם מצלמים אותו כאשר הוא ברחוב ולא מביישים אותו, אין בכך איסור.

ב) לא הוסבר היטב, למה הצילום אמור לגרום לו לבושות, אבל אם אכן כך, הרי הוא פטור על הנזק שבהפלת המצלמה.

מקורות:

א) לא מצאנו שיש לאדם בעלות על דיוקנו. לבייש אדם הוא איסור מן התורה. כמו כן, לפגוע בפרטיות היא עבירה לפי החוק ומסתבר שגם – להבדיל – לפי דין תורה, וכמו שמצאנו שאסור להסתכל לתוך חצירו של אדם (שו"ע חו"מ סי' קנד סעיף ג), אבל לצלם ברחוב כאשר בין כך הרבה אנשים רואים אותו, אין בעיה.

ב) הדין הוא שכאשר אדם מכה את חבירו או מבייש אותו וההוא הרביץ לו בחזרה, הרי השני פטור על הנזק, כיון שכוונתו הייתה להציל את עצמו, וגם משום שזה שהתחיל גרם לחבר לכעוס והוא אשם בנזק. עיין בשו"ע חו"מ סי' תכא סעיף יג.
גם אם היה יכול לברוח, אם מתוך בהלה הפיל את המצלמה, הרי הוא פטור, משום שאדם אינו יכול לתכנן היטב כאשר הוא בהול. ומה שמבואר בשו"ע שם שאם היה יכול להינצל בחבלה מועטת וחבל הרבה הרי הוא חייב, מסתבר שמדובר כאשר הגזים להכות יותר מדי, ולא כאשר הכה במינון לא מדויק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל