לתרומות לחץ כאן

התחייבה לעשות עבודות גרפיקה ונודע לה שהן נוגדות את גדרי הצניעות

לכבוד הרב שלום וברכה,

חזרתי בתשובה ב"ה ובעברי עבדתי בתחום בניית אתרים גרפיקה ומיתוג עסקי. לדודתי יש חברה מאד קרובה והיא כבת משפחה שם, וכלתה של חברה של דודה שלי הינה תופרת במקצועה ובין היתר תופרת שמלות כלה יוקרתיות. לקראת החתונה שלי שהייתה לפני 5 חודשים ב"ה – כשבישרתי לדודתי שאני מתחתנת היא ישר הציעה שהיא תשלם על שמלת הכלה כמתנה, ושאני יקח את השמלה מאותה התופרת ולא מגמ"ח כי היא רוצה משהו יוקרתי ויפה. הבהרתי לה שאין לי כסף ושאני מעדיפה למצוא באיזור מגוריי כי התופרת גם ככה גרה בעיר אחרת וצריך לנסוע לשם, אך היא התעקשה. כשהגעתי לתופרת למדידות וכבר בחרתי שמלה, התברר לי שהשמלה עולה מאד יקר אפילו בשביל דודה שלי.. ומאד שלא היה לי נעים מדודתי וגם כי, התברר לי שאותה תופרת צריכה שירותי גרפיקה ופרסום לעסק ואין מי שיעשה לי והיא בצער גדול. הצעתי לה שבמקום שדודתי תשלם אני יעצב לה מה שהיא תצטרך ויעזור לה לקדם את העסק ובכך נתקזז בהוצאות השמלה והיא שמחה כי היא זקוקה לזה מאד. בעלי באותו זמן הסכים וגם דודתי שמחה שזה יצא כך אך- מאז, אין לי מנוחה מאותו הסיפור. יש לה דרישות מאד גבוהות המתבססות לפי קו עיצוב שלא לרוח היהדות והיא כל פעם משנה דעתה ויוצא שעל פי רוב אני עובדת לחינם וגם הרבה שעות. ולא רק ! לצערי, היא מעוניינת באתר אינטרנט שבו יהיה גם קטלוג של נשים, אמנם דתיות, אך לא ממש צנועות (הן מוצגות רק בפנים אבל ניתן לראות שאינן בקו הצניעות לפי סגנון האיפור, התנועות, השיער והלבוש העליון) הן מציגות את האביזרים שהיא תופרת (לרוב כיסוי ראש וסרטים) וגם שאצטרך לשווק אותה באתר הארור הזה: בפייסבוק ולפרסם שם את התמונות כשגם גברים יכולים לראות את זה. כשידברנו על הדברים הסכמתי, כי לא ידעתי מה גודל הניסיון. בהתייעצות עם בעלי שהינו אברך, שגם ככה אינו שלם שאשתמש במחשב בבית רק למטרת פרנסה שגם זה בקושי (כשיהיו ילדים הוא בכלל לא מוכן לזה) ובטח שלא להתחבר לאינטרנט בבית ועוד בשביל הכשלת רבים לטענתו, שאין בזה ברכה וגם דואג כי אני בהריון חודש 5 ועובדת משרה מלאה וצריכה מנוחה, ואבי לא עלינו חולה במחלה וזה מאד משפיע עלי נפשית כי הוא כרגע זמנית נמצא אצלנו כי הוא גר לבד. אני ממש בצער, מצד אחד אם לא אתן את שירותיי אאלץ להחזיר לה את הוצאות השמלה שהינם על סך 3200 ש"ח, שזה סכום נורא גדול שאין ביכולתי לשלמו שאם זה היה תלוי בי מלכתחילה לא הייתי בכלל נוהרת לשמלה כזאת והייתי מסתפקת בשמלת גמ"ח, אבל לאור הפצרתה של דודתי נאלצתי בעל כורחי כי היא בעצמה חשבה שהיות והן חברות היא תקבל הנחה גדולה וגם לה אין את הסכום הזה לשלם. אני ממש אשמח אם כבוד הרב יכול לתת לי מענה הלכתי כיצד לפעול גם כדי לא לעבור על גזל וגם כדי לא לפגוע בתופרת שעמלה קשה בשביל השמלה, בדודה שלי שבסה"כ הייתה לה כוונה טובה, בבעלי ובשלום הבית שלי, וכמובן שהכי בבורא עולם שאני ממש לא רוצה להכעיסו ולהכשיל את הרבים. תודה רבה !!!

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן  התשובה,

את לא חייבת לעבוד בשביל התופרת כל עבודה שהיא מבקשת ממך ללא גבולות. את צריכה לעשות חשבון איזו עבודה מקבלים תמורת 3200 ש"ח לפי מחירי השוק, ולהשלים עבודה כזאת. את השעות שבהן עבדת לריק את יכולה לנכות מהחשבון. כמו כן את לא מחויבת לעבוד על תמונות נשים, גם אם יש לתופרת דרישות כאלו ואפילו אם דיברתם על כך מראש, אלא עבודה התואמת לדרישות ההלכה.

מקורות:

ברור שלא ניתן לחייב אדם לעשות פעולה בניגוד להלכה, השאלה היא רק אם מתבטלת העסקה כיון שהגרפיקאית אינה יכולה לעמוד בהתחייבות כפי שסוכם מראש. לדעתי, אין במקרה זה 'אומדנא דמוכח' לומר שאם הגרפיקאית אינה עומדת בסיכומים מתבטלת העסקה, כיון שיש הרבה אתרים – אפילו של גויים – המוכרים בגדים ללא תמנות נשים. ומאידך, אם תתבטל העסקה אין אפשרות לחייב את הגרפיקאית לשלם מחיר מלא על השמלה, מאחר שאף היא לא הייתה מסכימה לשכור את השמלה במחיר מלא, וממילא לא ניתן לחייב אותה אלא בשיעור ההנאה שהייתה לה. כך שאין 'אומדנא דמוכח' שעל דעת כן לא הייתה התופרת מסכימה לקיים את העסקה.

בנוסף לכך, הדין הוא בשו"ע חו"מ סי' רח שמקח הנעשה באיסור הרי הוא קיים בשער של היתר. אמנם, בספר חוות דעת סי' קסא סק"ה שדין זה נאמר רק אם בנוסף לסיכום היה גם תנאי של איסור, ולא כאשר כל ההתחייבות בנויה על עשיית מעשה עבירה, עיין שם. ויש לדון בנידון דידן אם אופי הפרסומים הם חלק מגוף העסקה, או תנאי נוסף, ולכאורה תלוי באיזה שלב דברו על כך.
גם אין להוכיח מהגמ' בר"ה דף כב ע"ב בשוכר עדי שקר ולא העידו שהעדים אינם חייבים להחזיר את השכר שקיבלו, משום ששם הייתה הוראת שעה לצורך מיגדר מילתא וכמו שכתב בשו"ת שבות יעקב ח"א סי' קמה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל