שאלה:
שלום לרב,
ידוע שבמידה ויש לולאות רחבות, או קרסים אין איסור תופר, מה הדין כאשר ישנם נעלים *ישנות, שהשרוכים יצאו ורוצה לחברן בשבת, ורק שאין בנעלים אלו לולאות, אלא הן נעלי עור, שיש חור מאוד דק, וכאשר החוט מושחל בתוך החורים נדרשת מתיחה (כפי שמצינו בכל תפירה), האם יהיה מותר לשרוך את השרוכים בשבת במצב כזה?
תודה רבה.
תשובה:
שלום וברכה
נעל שכבר היו בה שרוכים מושחלים והשרוך נשמט ויצא, אם השחלתו אינה כרוכה בטורח מותר להחזיר, אין כאן נושא של תופר אלא שמתקן כלי.
מקורות:
ראה שו"ע סי' שיז סעי' ב ומשנה ברורה שם ס"ק טז. הרמ"א אגב אכן הזכיר שם שכאשר זה בטורח יש חשש שמא יקשור אבל הט"ז ומגן אברהם כבר תמהו עליו וראה ביאור הלכה שם.
את אותו שרוך
כמובן, לכן הדגשתי שהוא נשמט ממנו ועכשיו מחזירים.
במקרה ששני השרוכים יצאו וכעת כבר לא יודעים איזה מהם היה באיזה נעל. ניתן להחזיר איך שיוצא? אגב, קורה שכשמנסים לפתוח את השרוכים הם נקשרים בקשר כפול. מותר לפתוח?
השאלה , הרי שוע מפורש אומר שאם סעיף ז ״ אותם שמהדקים הבגדים סביב זרועותיהם על ידי החוט שמותחין אותו ומתהדק אסור למתחו אלא אם כן יהיו הנקבים רחבים קצת ומתוקנים בתפירה ובעיגול:״
הנה כתוב אם היו הנקבים רחבים , ואני העלתי שהנקבים אינם מתוקנים ורחבים ואם כן לכאורה למה שלא נאסור משום תופר שהרי לוקח שני דברים רכים ומלברם ע״י דבר שלישי כדרך תפירה ממש, יותר מ3 השכלות ואפילו שהקשירה היא ארעי לדין תופר לכאורה חייב, אז למה פה אתם אומרים שאין שום איסור של תופר??
1. שאלה מענינת. לכאורה הסברא היא להקל. לא ניכר כאן תיקון חדש.
2. החיי אדם התיר באופן זה שנקשר בטעות.
הרעיון שם אינו תופר אלא טורח. ומכאן התשובה. עכ"פ הבאנו מקורות לדברים.
השאר תגובה