1.האם אדם שנהג כל הזמן להוציא שבת בשעה הרגילה הקיימת בלוחות ולא לפי שיטת רבינו תם ולאחרונה נהג בפועל שלוש פעמים להוציא שבת לפי שיטת החזון איש- יש כאן חיוב של נדר?
2. צאת השבת לפי שיטת החזון איש היא מקסימום 40 דקות אחרי השקיעה הרגילה (לא לפי רבינו תם)? גם בשעון חורף וגם בשעון קיץ?
3. האם יש הבדל בתשובות לשאלות אלו בין עדות שונות בעם ישראל- אשכנזים, ספרדים, תימנים וכי הלאה?
1. איזה לוח כותב מתי צאת השבת לפי החזון איש?
2. זה מקסימום 40 דקות לאחר השקיעה הרגילה (לא השקיעה לפי רבינו תם)
3. צאת השבת לפי שיטת החזון איש זה ממש זמן צאת הכוכבים גם ביום חול ועל גבי זמן זה צריך להוסיף תוספת שבת?
4. כמה זה תוספת שבת לפי שיטת החזון איש?
5. האם יש הבדל בין תוספת שבת בכניסת שבת לבין תוספת שבת ביציאת שבת?
6.האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים לגבי הזמן שצריך להוסיף במסגרת תוספת שבת?
1. אינני יודע.
2. 40 דק' לאחר השקיעה הרגילה, וכדאי לחכות עוד כמה דק' שיהיה תוספת שבת הניכרת.
3. לא צריך לשאול בכל שאלה לגבי הבדל בין אשכנזים לפרדים, אם יש אנחנו מציינים.
שבת שלום
תוספת שבת הניכרת זה מינימום שתי דקות לפי האשכנזים?
לגבי לוח ניתן למצוא "מאי זמנים" (יש להם אופציה הגדרות/ערוך הגדרות/אופציה 2)
נכון, עדיף רבע שעה כמובא במשנה ברורה סי' רסא, אבל כשמחמירים מעבר לשיעור הרגיל מספיק פחות.
גם לפי הספרדים מספיק פחות מרבע שעה?
ככל שמדובר בחומרא, כן. מעיקר הדין הרי צאת הכוכבים זה כבר 13.5 דק' אחר השקיעה, כך שחצי שעה לאחריה זה גם תוספת שבת, לכן אם הוספת עוד 10 דק' בשביל החזון איש זה בסדר. מומלץ להחמיר גם כרבינו תם, כל אחד לפי מנהגו.
אבל אם אדם הוסיף ג' פעמים לפי שיטת המשנה ברורה כרבע שעה לפחות ואפילו החמיר להוסיף חצי שעה- הכל מצד תוספת שבת-
איך יחזור להוסיף רק 10 דקות בלי התרת נדר ספציפי כמו זה בפני בית דין? זה אפשרי?
זה גם לפי אשכנזים, ספרדים או תימנים בלי הבדל?
תודה ידידי, מיצינו
השאר תגובה