שאלה:
שלום רב,
האם מי שאינו זוכר במדוייק את נוסח ה"יהי רצון' המוזכרים השו"ע (כגון יהי רצון שלפני הלימוד, של תפילת הדרך וכו'), יכול לאומרו בערך ובמקסימום ללנסח עפ"י הערכה?
*)אם מותר, האם אין זה נחשב כ'משנה ממטבע שטבעו חז"ל (או שמא אין לחשוש לזה, כי הכלל נאמר רק לעניין ברכות ולא לעניין נוסח ה'יהי רצון')?
שבת שלום ומבורך!!!
תשובה:
שלום וברכה
מותר לאדם לומר יהי רצון בנוסח שלו, בתנאי שאינו אומר נוסח של ברכה – ברוך אתה, אבל כמובן הוא מפסיד בכך את מה שגנוז בלשונותיהם של חז"ל בתפילות שתיקנו, ובתפילות שהוזכרו בתורת חיוב בשו"ע ודאי יש לכתחילה לומר בצורה מדוקדקת.
על כך שמותר להזכיר מעיקר הדין שם ה' גם בתפילה פרטית של אדם, ראה שו"ע הרב סי' רטו סעי' ג, וע"ע מגן אברהם סי' קפח ס"ק יא ופמ"ג שם, אבל לא בנוסח של ברכה, ראה ט"ז סי' קלא וע"ע הליכות שלמה פרק כב סעי' ט. אמנם מנהג העולם להמנע מהזכרת שם בתפילות פרטיות שלא תיקנו גדולי הדורות, ראה חסד לאלפים סי' רטו ס"ק ט.
אזי אם אינני זוכר את נוסח ה -יהי רצון של תפילת הדרך, אוכל לאומרו בנוסח משלי(הכי קרוב שאוכל לנוסח האמיתי..)?
תוכל לומר אבל בלי הסיום של ברוך אתה ה' שומע תפילה.
למה בלי הזכרת ה'? הרע יש הרבה חילוקי נוסחאות/הוספות בהרבה סידורים, וממילא לכאורה אם ישנה מעט יוכל לברך, הלא כן?
קשה להגדיר תמיד מה משנה מטבע לשון חכמים ומה לא, ולכן כדאי להקפיד לומר נוסח מדויק ולא להכנס לספקות.
השאר תגובה