לתרומות לחץ כאן

אבלות תלמידי ר"ע

שלום

אני מאד חושש לשאול את השאלות הבאות כי ודאי שאין אני מגיע לקצה קרסוליהם של ר"ע ותלמידיו, אבל תורה היא וצריך להבין אותה, ולא סתם חז"ל כתבו לנו זה.

א. בקשר לתלמידי ר"ע, מה ההסבר לזה שכל יום היו מאות לוויות של תלמידים שנפטרו ולא התעוררו לאחר כמה ימים של המגפה?
ב. ועיקר השאלה שלי על ר"ע עצמו, פשוט לי שר"ע עשה משהו לאחר כמה ימים של המגפה ועורר את התלמידים, ועדיין, מורה שכמעט כל הכיתה שלו נכשלה במבחן, האם זה לא אומר משהו על המורה?

תודה רבה

תשובה:

שלום רב

א. מנין לך שלא התעוררו לתשובה? אחרי שנגזרה הגזירה לא תמיד התשובה מועילה לביטול הגזירה, ואנחנו לא יודעים חשבונות שמים. גם בשואה האיומה אני בטוח שהיו שהתעוררו לתשובה אבל כבר אמרו חכמים "כיון שניתנה רשות למשחית להשחית, שוב אינו מבדיל בין צדיק לרשע". אין לנו דרך להבין חשבונות שמים, אבל חשוב לדעת את דברי הרמח"ל, שיש כל מיני הנהגות בעולם הזה, הנהגת היחוד והנהגת המשפט, והיינו, שמלבד הנושא של שכר ועונש לפעמים יש תפקיד מסויים שאדם צריך למלא, מתוך עוני או מתוך חולי, וכאשר זה הוא תפקידו, תשובה לא תועיל לעשותו בריא, כיון שעיקר תכליתו לעבוד את בוראו מתוך חולי. לעיתים מחמת מצב רוחני מסויים משתנה התפקיד, ושוב רצון הבורא הוא להפחית בריבוי השפע ולבחון אותנו דוקא מתוך שממה וציה כיצד נתרומם, ואולי זה מה שהיה באותם ימים.

ב. רבי עקיבא היה קדוש ישראל, לא זכור לי בדברי חז"ל שהיתה איזו שהיא תביעה עליו בהקשר הזה של מות תלמידיו. חשוב לדעת, שהם נבחנו לרום מעלתם, ברור שה"לא נהגו כבוד זה בזה" שלהם היה בדקי דקות באופן שאצלנו אינו נחשב עבירה כלל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל