שאלה:
בס"ד
מי שלא יכול לספור בעצמו ספירת העומר יום אחד, ושמע את הספירה מקטן, האם יכול להמשיך לספור למחרת עם ברכה? ומה הדין אם שמע מאשה?
תשובה:
לכאורה יש לחלק לענין זה בין אשה לקטן. לגבי אשה שמוכרע לכאורה בהלכה שהיא מצוה שהזמן גרמא שאשה פטורה הימנה, אין ספק שאינו יוצא בספירתה, ומה תועיל לו ספירה זו, אבל לגבי קטן שמחוייב מדרבנן, יש נידון הראשונים אם תרי דרבנן מוציא חד דרבנן ואפשר לצרף זאת לספק ספקא [אף כי יש לדון בזה לכמה פעמים לדעת הסוברים שקטן שהגדיל אינו משיך לספור בברכה, ויש לחלק].
אמנם, גם לגבי אשה יש לדון בזה, על פי מה שדנו אחרונים בענין קטן שהגדיל אם הוא ממשיך לספור בברכה, ואחת הסברות שנאמרו בזה לחיובא [הגרי"י פישר ועוד] שכדי שיוכל להמשיך לספור לא צריך בדוקא רצף של ספירות מחוייבות, אלא רצף של ספירה, ולפי שמהותה של הספירה כך היא שהיא נעשית בשלמות, ולא משום שהכל מצוה אחת היא. וסברא זו קיימת גם בספירתה של אשה. בכך יש לבאר גם את הדעה שציינו לה הפוסקים [ולא נפסקה להלכה] שגם אם נזכר בלילה הבא ואמר אתמול היה כך וכך, יכול להמשיך לספור בברכה, משום שגם זה יחשב רציפות בספירה.
שבת שלום ומבורך.