לתרומות לחץ כאן

פתיחת בקבוקי יין ומיץ ענבים – המשך

שאלה:

שלום וישע רב.
בעניין איסור פתיחת בקבוקי יין או מיץ ענבים בשבת עם מכסה מתכת דיש בזה איסור מתקן מנא עשית כלי בשבת. קראתי כמה תשובות שלכם בנידון והסברתם כיון שהפקק לא היה כלי בפני עצמו קודם לכן היינו לפני פתיחת הבקבוק כלומר ניתוק הפקק מהטבעת התחתונה לכן בפתיחת הבקבוק בשבת נעשה איסור של עשית כלי בשבת.אך מבירור שעשיתי באחד היקבים בכשרות בד"צ העדה החרדית נאמר לי שהפקקים כבר מוכנים אומנם בלי הברגה לפני הידוקם על הבקבוק ומה שמכונה עושה זה שהיא מבריגה את הפקק על הבקבוק ומהדקת אותו ע"י ההברגה על הבקבוק ולפי זה א"כ היה על הפקק שם כלי לפני הברגתו על הבקבוק וכי בגלל שלא היתה לו הברגה לפני כן לא נחשב כלי אומנם לא ראוי באופן כזה לסגור ולפתוח אבל מתורת כלי לכאורה לא יצא.א"כ מה היתה סברתכם שלפני פתיחת הבקבוק לא כלי בפ"ע?
בברכה רבה.

תשובה:

בודאי זה לא נחשב כלי. אין כל חשיבות לכוסית שכזו…

עיקר המשמעות היא היותו פקק, וזה נעה על ידי ניתוקו מהטבעת.

אגב, פוסקים רבים אוסרים גם בפקקי פלסטיק למרות ששם כן היתה גם הברגה, משום שעצם היות הטבעת אינו מאפשר שימוש וניתוקה יש בו עשיית כלי.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. לא השתמשו בזה לסגירת הבקבוק אלא יצרו את הסגר על הבקבוק.
    מן הסתם מה שזה בית קיבול עד כמה שאינו משמש לקבל זה לא כלי, אבל זה לא משנה, בכל מקרה זה לא היה "פקק".

  2. לענ"ד לא מה שזה נקרא פקק זה מה שמגדיר אותו ככלי אלא כיון שהיה ראוי כבר לסגור בו את הבקבוק זה מחשיבו ככלי .אגב לעניין טומאת כלים גם פשוטי מתכת נקראים כלי .מ"מ מקום מה שאני נוכח לדעת כאן בדיון הזה שהכל זה עניין של סברות וכל חד כדאית ליה ויש נפ"מ בזה אם נאמר כצד שכבר היה כלי לפני סגירתו על הבקבוק אזי אין איסור מתקן מנא בזה בפתיחת הבקבוק בשבת אבל יש איסור סותר בניתוק המכסה מהטבעת ולצד שלא היה כאן כלי בפ"ע עד הפתיחה יש איסור עשית כלי בשבת. ועוד הערה על מה שטענתם שאין חשיבות כלי לכוסית כזאת קטנה , לענ"ד זאת לא טענה כיון שהולכים בזה אחרי היעוד והשימוש שהוא נועד לכך היינו לסגור בו את הבקבוק ולא ככוסית קטנה.אבל כמדומני ולענ"ד שלעניין הלכה למעשה מסתבר יותר לומר שאין כאן עשית כלי אלא איסור סותר אבל אני רואה שאתם יותר נוטים כדעה שיש איסור עשית כלי ואני מסופק אם הטענה של כוסית קטנה היתה הסברא שלכם לכתחילה כשכתבתם שיש כאן עשית כלי משום שלפני כן זה לא היה כלי בפ"ע ?
    בברכה רבה

  3. אינני מבין אותך, אדם לוקח כוס ועושה ממנה פקק זה לא עשיית כלי? רק לתת מכה בפטיש על סיר כדי ליישר אותו מעט זה עשיית כלי?? אתמהה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל