לתרומות לחץ כאן

יכולתו של הקב"ה מוגבלת או לא?

שאלה:

האם האלוקים יכול להתאבד (commit suicide) ?
[ואם כן אפשר שכבר עשה את זה ? דהיינו אם אתה מבין בורא בגלל שיש עולם כזה שאנו רואים ופשוט שמישהו ברא אותו וכו' אז אפשר שבאמת ברא העולם וכל היקום ולאחר זה פשוט גמר החיים (-כביכול) שלו

ואם אי אפשר לו לעשותו אז הוא מוגבל, זה יכול להיות?]

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך היא אחת השאלות הכי נפוצות ומדוברות בקרב בני נוער, האם אלוקים יכול לברוא אבן שהוא עצמו לא יכול להרים אותה? אם לא, אז הוא מוגבל… למען האמת אף פעם לא הבנתי את השאלה הזו, ומשתי סיבות. סיבה ראשונה, אם אני לא יכול להיות טיפש זה חיסרון? מה שאני לא יכול להיות חסר אינו חיסרון אלא שלמות!  כך גם לגבי שאלתך.

כמו כן בעצם השאלה יש חוסר הבנה. אולי נחדד את שאלתך יותר ואז נבין: האם בורא עולם יכול שלא להעניש את חוטאים או שלא לתת שכר לצדיקים? אם לא, אז הוא מוגבל. למה זו לא שאלה? כי בודאי שטכנית הוא יכול הכל, אלא שהוא הגביל את עצמו לצורת הנהגה מסויימת בה הוא בחר ואותו הבטיח. כך גם לגבי כל הטבע בעולם, וכל החישובים המתימטיים שאתה בעצם יוצא מתוכם, החישוב שלך הוא גם סוג של מתמתיקה… כל זה חלק מטבע העולם שלנו וחלק מהבריאה, על הורא עצמו אנחנו אף פעם לא מדברים ואין לנו בו השגה אין בו גבולות ואין בו מתימטיקה, מציאותו האמיתית לא מצייתת לשום כלל וחוק טבע רוחני וגשמי כאחד, אנחנו מדברים רק על הנהגותיו בעולם. אז נכון, כיון שהוא בחר לברוא עולם ולהתייחס אליו, הוא לא יכול להעלם ממנו, אלא אם כן כל העולם יתאדה ביחד איתו, אבל זה לא בגלל שעקרונית זה לא שייך, אלא משום שבאופן הוא בחר להתגלות אלינו, וחוקי טבע ולוגיקה כאלו הוא קבע בעולמו, היה יכול גם לקבוע חוקים אחרים והם היו הגיוניים באותה מידה.

יש עוד תשובות אין ספור לשאלות אלו, אבל אני מקצר.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ראשית זה משולל היגיון, בורא עולם אינו עושה דברים חסרי תכלית, אם ברא עולם יש לו בו מטרה.
    שנית, אם נכנס לנושא המאוד משמעותי של האם התורה שבידינו היא מהשמים, תבוא בעצם התשובה לשאלתך, שכן אם יש לנו הדרכות מפורטות ומושגחות כיצד לנהל את חיינו, הרי שהוא כאן לגמרי, זה חלק מאוד בסיסי באמונה בתורה ובשכר ועונש.
    נו נו, נראה אם אתה הולך לבדוק את זה ברצינות, או שאתה הולך לשאול: ומי אמר באמת שהתורה מן השמים? אולי לא? ולצפות שאני אשיב על זה בכמה שורות….

  2. בנוגע שהקב"ה לא עושה דברים בלי תחלית וכו' . איך יורדת לעומק מחשבתו איך אתה יודע מה הוא עושה ולמה, ומה כוונתו בה?
    אפשר שעשה את זה לחתלית אחר לגמרי שאין לנו שום השגה בה, וכל העולם הזה הוא חלק מאוד קטן, וכל התכנית שהוא רצה הוא גם מסתדר ככה גם טוב?.

    ובנוגע לסופו של התגובה למה אתה דוחה אותי כמו שעשה רבי יהושע בן פרחיה ? ח"ו -להבדיל להתלמיד שם

  3. אם היתה לו תכלית בעולם, בהכרח הוא יגלה אותה כדי שהיא תבוא לידי מימוש, אין היגיון שהוא ייצור בני אדם ולא יספר להם מה הוא רוצה מהם.
    ובכל מקרה אני אומר שוב, אם התורה אמת הרי זו התכלית, אז זה הנושא שצריך לבדוק.
    לא דחיתי אותך כלל, להיפך, אני אוהב אותך ואת שאלותיך עד מאוד, רק מציע ללמוד את הדברים לעומק כי הם הכי חשובים שיש לנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל