לתרומות לחץ כאן

פרשת זכור בשנה מעוברת

שאלה:

שלום. רציתי לשאול, אם כל עניין פרשת זכור זה לא לשכוח, ולכן קוראים זאת פעם בשנה כי לאחר 12 חודשים משתכח מן הלב. למה בשנה מעוברת לא קוראים זכור באדר א? הרי אם מחכים לאדר ב עובר 13 חודשים מאז הקריאה של שנה שעברה ואז משתכח מן הלב..
תודה רבה

תשובה:

המהר”ם שיק (על תרי”ג מצוות, תרה) כותב שכיוון שבשנה מעוברת חולפים שלושה עשר חודשים מפורים שעבר עד פורים הבא, הרי שיש למעלה מי”ב חודשים בין קריאה לקריאה, ולכן יש להקפיד לכוון בקריאת פרשת “כי תצא” (בשנה שלפני השנה המעוברת) לצאת ידי חובה בקריאת “זכור”, והעיד שהחתם סופר חשש לכך. אולם רבים לא חששו לכך והבינו שדי בכך שהקריאה היא פעם בשנה (עיין שו”ת חתם סופר אבהע"ז סי' קיט). הגרש”ז אויערבך (הליכות שלמה, מועדי השנה תשרי-אדר, יח, א הערה 3) הוסיף, שפעמים רבות עוברים יותר מי”ב חודשים בין קריאה לקריאה, כגון שבשנה אחת שבת זכור היא בח’ באדר, ובשנה שאחריה שבת זכור היא בי”ג באדר. היות ולא מצינו מי שהחמיר בשנים כאלו לכוון לצאת ידי חובת זכירת מעשה עמלק בפרשת כי תצא, ברור שהחיוב תלוי ב”שנה” ולא בי”ב חודש, ולכן גם בשנה מעוברת אין להחמיר בכך.

בספר החינוך מצוה תרג כלל לא סבר שהחובה היא חד שנתית, ז"ל:

"ואל הזכירה הזאת בלב ובפה לא ידענו בה זמן קבוע בשנה או ביום כמו שנצטוינו בזכירת יציאת מצרים בכל יום ובכל לילה, והטעם כי בזכירה ההיא עיקר הדת… אבל טעם זכירת מה שעשה עמלק אינו רק שלא תשכח שנאתו מלבנו, ודי לנו בזה לזכור הענין פעם אחת בשנה או שתי שנים ושלש".

לכן, הגם שאנו קוראים זכור פעם בשנה, לא חייבו חכמים שלא יחלפו י"ב חודש מפעם אחת לשניה.

 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל