לתרומות לחץ כאן

תורה ומדע – יש סתירה ביניהם?

שאלה:

קראתי קצת על תאוריית המפץ הגדול ועל תורת האבולוציה.
האם יש סתירה בין אלו לבין התורה? (אשמח גם למקורות)

שבת שלום,
אבנר

תשובה:

שלום וברכה

למעשה שאלתך נוגעת ביסודות האמונה ומצריכה מענה רחב ומקיף שלא יתאפשר לנו במסגרת מצמצמת זו, אנסה רק על קצה המזלג.

בודאי יש סתירה בין התיאוריה של המפץ הגדול הדוגל בשיטה הדרוויניסטית של בריאה אקראית המתרחשת מעצמה באופן אבולוציוני אקראי, לבין התורה המדברת על בריאה תבונית מתוכננת ומסודרת בעלת תכלית.

הנקודה המאוד חשובה שניתן לומר כאן רק בכמה מילים, שלמעשה אין ולא יכול להיות ידע מדעי מוצק על קיומה של אבולוציה כזו [מאקרו אבולוציה – המשנה דומם לחי וצומח וכו'], מעולם לא נצפתה בשום מעבדה תופעה כזו או משהו שמתקרב אליה, אין גם שום ידע היסטורי או מדעי על קיומן של תקופות ארוכות כאלו של התפתחות, אין גם היגיון מדעי בברירה הטבעית מכמה סיבות שקשה לי לפרט כאן, אבל הבעיה מוסכמת גם על אנשי מדע,  הידע הזה אינו נובע ממחקר אמפירי אלא מהתבססות על תיאוריה שקובעת שאין בורא לעולם והעולם בעצם צריך היה להווצר מעצמו באיזו שהיא צורה אבולוציונית. ולאחר ההנחה הזו, אנחנו לוקחים את העולם המוכר לנו עם התהליכים המוכרים לנו של ההתפתחות הזעירה שקיימת בו [מה שנקרא מיקרו אבולוציה, הסתגלות, כמו התפתחות שרירי הגוף],  ומנסים להכפיל את התהליכים הללו בזמן ובכך לשער איך עולם היה יכול להתפתח מכלום למימדים כאלו ולרב גווניות כזו. מכאן מגיעות השערות שנעות בין כמה מאות מיליונים לבין כמה מיליארדים. אבל הצד השווה שבהן, הוא שאין מחקר המצביע על כך, יש הנחה שזה אמור להווצר מעצמו ותהליך כזה, אם יוכל לקרות, אף שהסבירות קלושה עד אפסית לגמרי, אבל זה מה יש והדבר יארך תקופות ממושכות מאוד.

לכן, הויכוח בין תורה למדע בנושא זה של קדמות העולם הוא לא מדעי אלא פילוסופי! ראשיתו בשאלה האם יש בורא לעולם או לא. גם המדע מסכים שאם יש צד כי יש בורא לעולם אין כל סיבה להניח שהוא קדמון כל כך! בורא עולם יכול לברוא הכל ברגע אחד! אלא שהמדע לא מוכן לקבל את זה שיש בורא לעולם, ואף לא מוכן להכלליל צד כזה במערכת השיקולים, והוא מוכן לכל תיאוריה פראית ככל שתהיה, ובלבד שנמצא מוצא חלקי לפחות לקיום העולם ללא אלוקים.

החסר בתיאוריות המטריאליסטיות הללו, הוא קודם כל בכך שאין לנו כל דוגמא בעולם שלנו להווצרות כזו של יש מאין. כלומר, בכל חומר גלם ראשוני ובלתי מורכב ככל שיהיה, חייב להיות גלום הפוטנציאל של מה שיצא ממנו, ולכן, איך שלא תהיה האבולוציה, תמיד תהיה לנו השאלה כיצד נוצר התא הראשון ממנו התפתח הכל?! תא כזה הוא עצמו בריאה מדהימה ברמה של טירוף ממש.

כמו כן כאמור, אין לנו שום מידע על אפשרות למה שנקרא מאקרו אבולוציה, כלומר מקפצה של דומם לצומח וצומח לחי, ואף הרבה הרבה פחות מזה, מין אחד למישנהו, או הווצרות משמעותית של איבר. יש לנו עדויות למיקרו אבולוציה, כלומר התפתחות זעירה של דברים קיימים, גדילת יצור קטן לגדול, והתפתחות איברים בלתי פעילים וקטנים לגדולים יותר ויעילים, אבל כל זה רחוק מאוד מכל התיאוריה על התפתחות העולם עצמו.

אבולוציה אקראית היתה צריכה להצמיח מיליארדים של מפלצות לא יעילות והזויות ולא מותאמות על כל אחד יעילה וטובה. ולכן, גם אם נקבל את הקביעה שרק היעיל והטוב שורד, עדיין היכן כל המאובנים וכל היצורים הללו שהיו ולא שרדו.

כמו כן, כל התיאוריות החומריות הללו מסבירות כביכול רק קיום של העולם החומרי, אבל מה יסביר את התודעה האנושית ואת הרגש וכל שאר הדברים שאינם גשמיים ולא יכולים להתפתח מאיזה תא בודד?!

כל זה עוד לפני שדיברנו על הכיוונון ההזוי של כל הבריאה כולה הפועלת יחד, וכו' וכו'.

לכן כל המדע בענין זה [לאותם מדענים כפרניים, יש הרבה אנשי מדע אמוניים וחשוב לציין זאת!!!] לוקה בחסר והוא חסר היגיון מדעי, הוא פשוט מבוסס על תיאורייה פילוסופית מקדימה השוללת מציאות אלוקית.

בקיצור אין סתירה בין תורה למדע! יש סתירה בין תורה לפילוסופיה האתאיסטית של המטריליזם, המשתמשת בהשערות שאינן מדע אמפירי כדי לבסס את הכפירה.

אני מציע בענין זה לקרוא את הספר המיוחד מאוד "מלכודת האמת" של הרב אשר קושניר, זהו ספר חובה לכל מי שמתעניין בתחום בצורה מקצועית באמת.

ברכה והצלחה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל