לתרומות לחץ כאן

שולחן כתיבת סת״ם טעון גניזה?

שאלה:

שלום רב
סופר סת״ם שרוצה להחליף שולחן שעליו הוא כותב, האם חייב לגנוז אותו או מותר לזרוק? תודה.
מימון.

תשובה:

אין חיוב לגנוז, אבל אין להשליך בבזיון אלא  דרך כבוד.

בספר חסידים (מרגליות) סימן תתקכ כתב:

"ילד אחד עמד לפסוע על השלחן שאביו היה משים תדיר ספריו עליו ולא יחדו רק לספרים לבד וגם כשרצה לאכול עליו לחם ובכל יום ספרים עליו ולקח הספרים מעליו עד שאכל ועמד הילד על השלחן וירד ונחתך כף רגלו בסכין, אמר האב פשעי גרם שהנחתי לבני לפסוע על השלחן שהיו עליו ספרים". 

שבת שלום ומבורך.

[אגב, דיון דומה מצינו בפוסקים לגבי קדושת הבימה של בית הכנסת, שכידוע אין למוכרה לחולין ואין לעשות ממנה ספסל. ברמ”א בסי’ קנד סעי’ ח כתב שנהגו להשתמש בבימה ולהניח עליה ספרים וכדומה, כיון שקשה להזהר בכך וממילא לכתחילה כשבנו את הבימה לא הקדישו אותה לספר תורה בלבד אלא התנו שיוכלו להשען עליה ולהניח עליה ספרים. אמנם במשנה ברורה בסי’ קמא ס”ק ד הביא מדברי האליה רבה שאסר להשען על הבימה, אולם במקור דבריו שם כתב וצ”ע והפנה לדברי הרמ”א הנ”ל, וכנראה כוונתו שהכל תלוי במנהג המקומות. וממילא כיום שנדמה שנהגו הכל להקל בדבר אין בכך איסור ומן הטעם הנ”ל. וכ”כ בשו”ת אז נדברו ח”ג סי’ מט. אלא שסיים שהחמיר תבוא עליו הברכה. ונראה פשוט ששולחן סופרים רגילים להניח עליו ידיים וגם את הדיו וקלפים ריקים ועוד.

מנהג מעניין היה בזה לחזון איש, הוא פרס מפה מיוחדת לפני הקריאה ואותה גללו אחר כך, ממילא הבימה והמפה שעליה היו רק תשמיש לאותה מפה של הקריאה וכך ההיתר מרווח הרבה יותר].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל