לתרומות לחץ כאן

לעבור על איסור דרבנן כדי להנצל מאיסור דאורייתא

שאלה:

שלום לכבוד הרב החשוב
1. מי שחותך לימונים לצורך כוס תה האם זה נחשב כעומד לאכילה או לשתיה
2. מי שיש לו בביתו בוילר מים חמים שעובד עם טרמוסטט ופתח בשוגג את המים החמים ועל ידי זה נדלק האש של הבוילר האם מותר לו לסגור את המים החמים שעל ידי זה גורם כיבוי

תשובה:

שלום וברכה

1. לא הבנתי את שאלתך, למה שהחיתוך ישנה בהגדרת הדבר?

2. אם פתח רק את החמים בודאי אסור לסגור, מצד שזה גורם לכיבוי. השאל המענינת היא מה קורה כאשר פתח חמים וקרים יחד, שאז הוא כל הזמן מבשל מים קרים [במידה והם נעשים בחום שהיד סולדת בו], ונמצא שעובר באיסור כל השבת, האם נתיר לו לסגור בשינוי [שזהו תרי דרבנן, מלאכה שאינה צריכה לגופה ושינוי] כדי למנוע עצמו מאיסור בישול המין שהוא דאורייתא כל השבת.

מקורות:

ראה במאירי (שבת ד א) שכל השבותים ואיסורים דרבנן התירו כדי שלא יעבור על איסור תורה, ולא רק רדיית הפת שהיא שבות קל. ובמאור השבת (ח"ד סי' י"ד אות פ"ח) מביא דוגמא לכך אם בשוגג לחץ על מתג הפעלת מיחם מים חשמלי, יכבנו מיד קודם שיתבשלו המים, דכיבוי מלאכה שאצל"ג, ואם יוכל יעשה כלאחר יד (ועיי"ש שדן לענין אם המים שבו כבר היו מבושלים אלא נצטננו לגמרי). 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל