לתרומות לחץ כאן

כל המתאבל עליו מתאבל עמו

שאלה:

מי שנפטר לו סבא, כתוב בפני ברוך שמתאבל מהדין הנ"ל עד מוצ"ש הראשון. מה קורה למי שנפטר לו הסבא בשבת (היום)? הרי האנינות של אביו לא חלה עד הלילה, אז האם זה אומר שכל השבוע עד מוצ"ש שבוע הבא? ואם כן, האם לא כ"כ ברור לי איזה חיוב יש לאותו נכד, כתוב בפני ברוך שהוא יכול להתקלח בפושרים, האם זה לכתחילה וגם עם סבון? מה לגבי כביסה או שאר דברים?

תשובה:

שלום וברכה

בודאי האבלות הזו תהיה כל השבוע.

מותר לרחוץ בפושרים עם מעט סבון כפי הנצרך, ולהמנע בעיקר מדברי שמחה, כניסה לשמחות ומוזיקה, הכביסה מותרת.

בשורות טובות ומן השמים תנוחמו.

מקורות:

ראה רמ”א סי’ שמה סעי’ ו. בטעם דין זה נקטו רבים מהפוסקים שהוא משום כבוד האבל ולא משום כבוד המת, ולכן כתב הערוך השולחן שם סעי’ יד שכיום שהמנהג למחול על כך בטל דין זה. אולם המנהג להקפיד על כך ולכל הפחות לענין דברים של שמחה כמו השתתפות במסיבות, ובפרט כשאתם גרים יחד באותה העיר. כמו כן מדברי הש”ך שם ס”ק ז מבואר, שדין זה אינו נוהג אלא משעת הקבורה ואילך, ואילו לפני הלוויה הכל מותר.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה. ושבוע הבא ביום שישי מותר לנכדים להתקלח לשבת בחמים כרגיל? או ג"כ אסור? אגב אני מבין מתשובת הרב שמותר לכתחילה להתקלח כל יום עם סבון, אלא שעם פושרים, שלא כמו 3 השבועות שרק בצורך גדול מתירים את עצם הרחיצה?

  2. מסתבר שאתצ הראש אפשר בחמין לכבוד שבת. הסיבה שלא הגבלתי את הרחיצה מבחינת מספר פעמים משום שבזמנינו זה רק מנהג בעלמא, ואנחנו רגילים ברחיצה יומיומית.

  3. תודה. שאלה נוספת, קברנו אותו היום (יום א), ונאמר לאבא שלי שהם קמים ביום שישי ובמוצ"ש אין צורך לשבת יותר אפילו קצת. האם זה נכון?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל