לתרומות לחץ כאן

הדלקת נרות חנוכה בקומה גבוהה

שאלה:

דירת דופלקס קומות 3 ו-4. בחדר מדרגות יש דירה אחת בכל מפלס (כלומר כל חצי קומה דירה אחרת, כך בנוי הבנין). חלונות הקומה ה-3 הן בגובה 20 אמה חזו"א גבולי, כלומר כ11-12 מטר. וחלונות קומה 4 ודאי מעל 20 אמה.
יש הרבה מקומות אפשריים להדליק נרות חנוכה, השאלה היכן להדליק:
1) בקומה הראשונה של הדירה שזה קומה 3 בבנין, אבל אז בקומה השניה, שזה קומה 4 בבניין, נראה שלא מדליקים כלל.
2) גם בקומה הראשונה וגם בשניה (3,4 בבניין).
3) יש שלוש רוחות בדירה עם חלונות. להדליק בכולן, או רק לכיוון אחד.
4) למטה גובה קרקע, מחוץ ללובי של חדר המדרגות – זה לא סמוך למדרכה, אלא יש חצר כניסה, חניות וכד' בין הכניסה למדרכה, אם כי מי שעובד ברחוב ליד הבניין ומסתכל, יוכל לראות את הנרות ליד הכניסה.

גם שני בנים מעל 9 אבל מתחת לבר מצווה מדליקים.
איזה מכל האפשרויות צריך להדליק

תשובה:

שלום וברכה

ננסה לנתח את האפשרויות:

אני יוצא מנקודת הנחה שגם קומה 3 היא למעלה מעשרים אמה. אם יש לך חלון הפונה לבנין ממול תדליק שם, כך ההוראה המקובלת, אמנם לדעת הגר"ע יוסף גם במקרה כזה יש להדליק בפתח הדירה הפונה לחדר מדרגות, וכל אחד יעשה בזה כהוראת רבו.

ההדלקה בפתח הדירה לדעת החולקים על הגר"ע, זו עצה רק למי שאין לו חלון כזה הפונה לבנין ממול, שאז דינו כבן עלייה שמדליק בפתח הפונה ממנו לבעל הבית, שבמציאות בת זמנינו זה יהיה פתח הדירה.

ההדלקה בפתח הבנין החצרות כל מה שהזכרת, אמנם לדעת הגרי"ש אלישיב זהו המקום הטוב ביותר, אולם לדעת הרבה פוסקים אחרים שנסמכו בזה על דברי החזון איש, לא יוצאים שם ידי חובה כלל והיא ברכה לבטלה, לכן לא זה מקום ההדלקה לכתחילה.

מצד חשד בקומה העליונה לא נהגו לחשוש לכך בזמנינו כיון שכל אחד מדליק במקום אחר ויש כאלו המדליקים בתוך הבית, כך שגם מי שיחשוב שאלו דירות נפרדות אין בכך חשד.

ביתר הרחבה:

א. מי שדר בקומות התחתונות – למטה מ20 אמה [כעשרה מטרים] אין לגביו שאלה, והוא מדליק בחלון ביתו הפונה לחוץ, כך ההוראה המקובלת, למעט דעתו של הגרי”ש אלישיב שהורה להדליק בפתח הבנין, אולם רוב הפוסקים חששו בזה לדעת החזון איש שחדר מדרגות בזמנינו אין לו דין של חצר כמו בימי חז”ל והמדליק בפתח חדר מדרגות לא יוצא ידי חובתו, לכן הורו להדליק בחלון הבית.

ב. מי שגר למעלה מעשרים אמה, נחלקו בדינו הדעות: הגר”ש וואזנר הורה, שכיון שאין לו אפשרות אחרת, הוא רשאי להדליק בחלון הפונה לבנינים ממול, אך במקום שאין שם בנינים ממול, מקום ההדלקה הוא בבית בין ליד פתח הדירה או החדר או החלון. וכך הורו רבים מפוסקי זמנינו. ואילו לדעת הגר”ע יוסף זצ”ל [ובאמת כך נראה בפרי חדש] יש להניח בכל מקרה כשהחלון מעל כ’ אמה דווקא בפתח הבית הפונה לחדר מדרגות [הפרי חדש מדבר לגבי בו עלייה שאם הוא גבוה מעשרים אמה עליו להניח בפתח הפונה ממנו לבית שתחתיו].

מקורות:

שו”ת שבט הלוי ח”ד סי’ סה, שונה הלכות סי’ תרעא בשם הגרי”ש אלישיב. חזון עובדיה חנוכה סעיף ח. יש רבים שפקפקו בהוראתו של בעל השבט הלוי, משום שלדעתם הפירסומי ניסא צריך להיות לבני רשות הרבים ולא ליחידים הגרים ברשות היחיד שבבנינים ממול, שלא כך היתה התקנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל