לתרומות לחץ כאן

עשה מלאכה בסעודה שלישית האם יאמר רצה / זמן תפילה

שאלה:

השלום והברכה לכבוד תורתו, הגאון המשיב

ראובן סעד סעודה שלישית של שבת והפליג בסעודתו אחר שקיעה ואפילו לצורך העניין זמן ר"ת.
באיזשהו שלב בהפלגתו שכח שהוא עודנו בשבת ועשה מלאכה כלשהי שאסורה בשבת – ובכלל שלא עלה בדעתו לומר "ברוך המבדיל" קודם המלאכה.

האם אחר העשה יזכיר 'רצה והחליצנו' בברכת המזון?
——————————————–

שאלה נוספת לגבי זמנים בשבת (של שעון חורף), אם בתפילת יום של שבת עוברים את סוף זמן הגר"א של תפילה, לצורך העניין היום סביבות 9:30, ובבית הכנסת נסיים את עלינו לשבח רק בעשר וחצי. בשבת יש איזשהו חריג בעניין הזה באשר לתפילה בזמנה?

תודה רבה לכם

תשובה:

שלום וברכה

1. לא מצאתי כרגע מפורש, אבל לכאורה נראה שכיון שהוא אסור בעשיית מלאכה כל זמן שלא הבדיל, ומה שעשה הוא שלא כדין ושגג בזה, לא נחשב הדבר כתרתי דסתרי ועדיין הוא יכול לומר רצה בברכת המזון. כל הבעיה היא כאשר אדם עשה פעולה של הוצאת השבת על פי דין ובאופן שאכן מועיל להוציא את השבת, ואז אם יאמר רצה הוא נוהג באופן הסותר עצמו מיניה וביה.

2. סוף זמן תפילה זו הלכה שנוהגת כמובן גם בשבת, אבל היא מתייחסת לשמונה עשרה של שחרית, מוסיף וקריאת התורה יכול להיות גם אחרי זמן תפילה כמובן.

יום נעים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה לכבוד הרב שחלק איתי.

    אבקש בהמשך לשאלה הראשונה, לאתגר את המהלך עוד יותר. אם המלאכה של ראובן במקרה הנ"ל היתה שהוא הדליק את אבוקת ההבדלה הקבועה שהיא ממש עבורו מעשה בהגדרתה חוץ-שבת. היתה במעשה שוגג זה מעין יציאה משבת?

    ומחילה, זה קצת מרחיב אותי לעניין סמוך. ישנם שיברורי ציפורן להרחה בהבדלה, וזה דבר שהפך מאוד "מושרש" בריחו ומזוהה כדבר השייך להבדלה. לא יודע אם יש איסור על ריח, אבל זה כן מרגיש באופן אישי דבר שמסמל חוץ-שבת.

    תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל