לתרומות לחץ כאן

קריאת התורה ללא הכנה מוקדמת

שאלה:

נאמר בהלכה שבעל קורא צריך להכין את הפרשה לפני הקריאה ולומדים זאת מהפסוק אז ראה ויספרה הכינה וגם חקרה. השאלה היא האם זה לעיכובא? והאם ניתן לסמוך על שמו"ת? ובמידה ולא, מה אני צריך לעשות כשמתקשרים אלי בליל שישי שהבעל קורא לא יגיע אם אני יכול להחליף אותו? (למעשה הודעתי להם שאני לא מוכן ואעשה זאת ממש בדיעבד ובשעת הדחק אם לא מוצאים מישהו אחר. ויצא איך שיצא. השאלה האם היה עלי לסרב ולהשאיר אותם בלי בעל קורא ובעיקר, מה לעשות פעם הבא שזה קורה. נדיר מאוד אמנם אבל לעיתים רחוקות מאוד זה כן קורה. ואין לי אפשרות להכין כל שבוע על הספק)

תשובה:

ראשית הכנה של פעמיים או שלוש מספיקה מעיקר הדין, כמבואר בסימן קלט, במיוחד שאני מבין שאתה בקי בדרכי הקריאה, אבל העיקר, נראה בעיני פשוט שמה שאמרו שלא יעלה מי שאינו יודע לקרות היטב, הוא משום שאחרים יכולים לעלות ולקרוא, אבל במקום שאין אנשים ודאי ישתדל להיות איש ולקרוא שאתה יודע את הראוי ביותר לעשות.

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות קריאת ספר תורה סימן קלט סעיף א – ב

סעיף א

במקום שנהגו שהעולה עצמו קורא בקול רם, אם לא סידר תחלה הפרשה פעמים שלש בינו לבין עצמו, לא יעלה; ובמקום שהחזן קורא הוא צריך לסדר תחלה (ב"י). 

סעיף ב

מי שאינו יודע לקרות, צריך למחות בידו שלא יעלה לספר תורה; ואם צריכים לזה שאינו יודע לקרות, לפי שהוא כהן או לוי ואין שם אחר זולתו, אם כשיקרא לו ש"צ מלה במלה יודע לאומרה ולקרותה מן הכתב, יכול לעלות; ואם לאו, לא יעלה. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל