לתרומות לחץ כאן

קיטלוגים והגדרות של המצב הרוחני – טוב או רע?

שאלה:

שלום הרב,

אני יודע ששאלתי חוזרת ונשנית מדי תקופה. אך מהו באמת 'בעל תשובה? מה 'באמת' מגדיר אותי כ'בעל תשובה'?

מהי 'רשימת המטלות / דברי החובה על מנת להיות בעל תשובה? אשמח לסוג של רשימת א"ב כזו מדעתך. נגיד, תפילות, למידת ככה וככה הלכות, איזה סילבוס להיות 'בעל תשובה אמתי'.

אני נמצא בעולם זה מאז אמצע 2021, מתפלל שלוש פעמים, עתים במניין ועתים ביחיד, חזות אמונית, חגים, שבת, מצוות כהלכה. ואינני יודע לאן ומה לעתים, ואני נופל וקם ונופל, לשון הרע, פסימיות, אגו, עתים של חסר ביטחון ולעתים חסר אמונה, לעתים הצד הבהמי אתאיסטי שלי מנצח וצוחק על מהלכיי ולעתים בכלל שוכח מדוע בחרתי להלך במסלול זה, לעתים 'מצוות אנשים מלומדה'.

לעתים לא מתעורר לשחרית ומשלים לאחר יום העבודה בהנחת תפילין ולפעמים מוסיף תשלומין, עדיין עדיין מתקשה עם הסיגריה בשבת, למרות שלרוב מצליח לשמור את השבת כהלכתה. שומרים נידה וישנים במיטות שונות ושומרים מרחק אבל מעבירים מיד ליד דברים.

תודה על ההתייחסות הרב .

תשובה:

ידידי היקר!

אינני מבין בכלל את השאלה, כך שלא אוכל להשיב עליה…

אנחנו לא עוסקים בקיטלוגים וקטיגוריות, אני בתוך המשבצת הזו או הזו… אנחנו יהודים שמנסים כל הזמן לעשות את הטוב והישר בעיני ה'.

כאשר את מקטלג את עצמך, זה גורם לדבר שהוא בעיני לא נכון, למשל אתה כבר עכשיו יודע שגם בחודש הבא אתה תעביר מיד ליד בימים שאסור לעשות זאת… למה אתה חושב כך? אולי תצליח להתגבר ולעשות את הצעד הזה? אתה קובע לעצמך מיסגרות ומונע מעצמך להתקדם. למה אתה מתייאש בענין הסיגריה? הרי אנחנו יודעים שחילול שבת הוא אחד הדברים החמורים, אנחנו גם יודעים כמה אתה מתמסר לשבת, אז בערב שבת תיקח את כל הסיגריות שיש בבית ותשאיר אותם בעבודה או בכל מקום אחר רחוק מהבית. ברע שאתה מחליט לעצמך אני בסדר עם שבת חוץ מסיגריה שזה עוד לא סגור… זה המתכון הכי טוב להכשל. בוא ונחליט שנלחמים על הכל, למה לא? מונעים עצמנו מנסיונות, לא תהיה בבית סיגריה אחת בשבת, סופי! כך מנצחים. אל תקע לעצמך מסגרת בה אתה כביכול נמצא וננעל. הולכים על כל הקופה, ואם נכשלים לא מתייאשים מיד מסתערים שוב.

אני חוזר ואומר שדבר מאוד חשוב, מאוד מאוד, מסגרת חברתית תומכת, אם תלך לשיעור תורה בערב עם אנשים יראי שמים ותהיה מחובר יותר לקהילה ולבית הכנסת זה גם יסייע לך במאבק מאוד.

בהצלחה רבה מאוד. אוהבים אותך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם אפשר הערה קטנה : )
    הרב ציין לקראת הסוף שחשוב מאוד מסגרת חברתית.
    זה מסביר את הצורך שלו (ושל כל אדם באשר הוא) כן להיות מקוטלג ומשויך לזרם כלשהו ולא העיקר להיות "יהודים שעושים את רצון השם"
    אני מניחה שגם הרב משתייך לזרם מסוים…

  2. כשכתבתי על קיטלוג זה בקשר לרמה התורנית האישית של האדם, מצד אחד הוא מאמין ורוצה ומנסה, ומצד שני הוא לא מתקדם כי כבר הגדיר לעצמו אני כך וכך.
    יש נושא נוסף, אדם הוא יצור חברתי, גם כאשר אתה כבר עושה משהו מסויים, נניח מתפלל או לומד, אם אתה עושה את זה עם עוד אנשים זה נותן לך תמיכה ועידוד, תחושת שייכות וחיבור.
    אותו דבר עצמו, עם תמיכה חברתית הרבה יותר קל ומעמיק.
    זה נכון גם לגבי דיאטה ולאו דוקא לנושאים שברוח ובהשקפת עולם, ולכן אלו נושאים שונים.
    כמו כן, הצורך להיות משוייך לאיזה שהוא זרם הוא נכון, אבל אם זה יוצר קונפליקט אצל האדם בין מה שהיה רוצה לעשות למה שהוא עושה, בין מה שהוא מאמין להמ שהוא עושה בפועל, אזי הקיטלוג הזה חוסם אותו וחבל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל