לתרומות לחץ כאן

חילול שבת באונס ע"י אור שנדלק ע"י חיישן תנועה

שאלה:

לכבוד הרב,
ללא ידיעה מוקדמת דיירים בבניין חיברו בקומה מתחת מנורה עם חיישן תנועה (ממש סמוך לשבת), בליל שבת שהגעתי האור נדלק אוטומטית.
כמובן שהייתי חייב להמשיך ולעלות לבית, בבוקר חשבתי אולי לעשות איזה משהו עוקף (כגון לזרוק פריט עם הרגל ליד ואולי זה ידליק במקום את החיישן או שבכלל החיישן לא ייפעל – מסתבר שפועל רק שיש חושך בחוץ ולא באור יום) אבל שוב נדלק או לפני שהספקתי לעשות משהו, בפעמים הבאות זה כבר היה כבוי (אור יום) אבל קרה שוב בשעת מנחה שחזרתי (אז כבר לא תיארתי שיעבוד שוב), ולכן לא הלכתי להתפלל ערבית במוצ"ש בבית הכנסת.
ביקשתי לאחר השבת מהשכנים שינסו לטפל, הבטיחו שכן, ומקווה לטוב.

האם המקרה החוזר (ואולי עצם זה שזה קרה מבלי הכנה וידיעה מוקדמת) מצריכה כפרה (אני מקפיד על איסורים שונים בשבת ומשתדל להחמיר כמה שניתן איפה שניתן)?
האם היה עליי לנהוג אחרת לפי התיאור שתיארתי?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

ראשית חובה לציין, אין הבדל בין אם אתה הולך שם בעצמך או שאתה זורק משהו, בשני המקרים הדלקת האור נעשית על ידך והיא אסורה!

היום יום שני ויש לשכנים זמן לטפל בענין עד שבת, יש להסביר להם שקיום החיישן הזה מונע ממך יציאה וכניסה בשבת הביתה וזה נזק משמעותי שהם לא יכולים לגרום לך. דבר בנעימות ובידידות, אבל בבהירות שתסביר להם שאין כאן מקום לפשרות, אתה פשוט לא יכול לחיות עם זה, וזה מחייב אותם למנוע את המפגע, ולנתק את החיישן בכל ערב שבת עד למוצאי שבת.

לענין מה שהיה בשוגג, זה כבר היה ואין צורך בכפרה [יש כאן כמה צירופים לומר מדוע אין צורך בכפרה, איסור דרבנן בשוגג, יש לדון אם זה בכלל פסיק רישא דלא ניחא ליה, אחר שאין לך רצון באופן עקרוני במנורה הזו ועוד טעמים (לא מדוייק כי ביום חול אתה נהנה ממנה), לא נכנס לזה כי מה שהיה היה ולגבי להבא אין בהם כדי להתיר].

תמשיך לעשות מעשים טובים ולהיות אהוב על בורא עולם!

בשורות טובות. בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרב,
    1.החיישן אם מסתירים אותו בבד כלשהו מפסיק להגיב, לא ניתן לנתק אותו (חיברו אותו בצורה לא מקובלת ישירות לארון חשמל בבניין), הכי נכון שאני אדאג לזה ואכסה אותו לפני כניסת ואחרי כניסת שבת (היות ומי שזה שייך אליו, לא שומר עדיין תו"מ)?
    2.אנו שומרים זמן ר"ת, מותר לי "להחמיר" על חשבונם את הכמה דקות כדי להמתין להוריד את הכיסוי?
    3.כל השבת שאין תאורה שם וזאת הסיבה שהם התקינו אותה, האם עליי לשלם (או להציע) לחבר מנורה שיכולה לפעול ע"י מפסק לפחות בשבתות וחגים?
    הערה –
    מיד אחרי שזה קרא בליל שבת בדקתי בספרים שהיו ברשותי, וראיתי שיש מקלים לפי כמה דעות משביא הרב דוד שלום נקי שליט"א ומוזכרת שם בעיקר דעת הרשב"א, ואילו הגר"ע עובדיה יוסף זצ"ל השאיר את זה בצ"ע לגבי תאורת רחוב אך בבית רשם שאסור אבל לא מוזכר מה קורה לגבי בניין משותף. מה גם ראיתי שהרב מוצפי מתיר בגלל שהיום יש באותו אופן חיישן במצלמות בכל מקום – גם כאלו שמדליקים תאורה בעת זיהוי תנועה (לא רק ברחוב אלה בכניסה לכל בניין, חניות וכו'), אז בצורה כזאת יגבילו אותו ולא נוכל לעשות שום פעולה.

  2. 1. תכסה אותו בתיאום עם השכנים ותוך הסבר הבעיה.
    2. מותר לך להמתין לזמן רבינו תם, אבל אם הם הסירו לפני זמן רבינו תם אין להתרעם עליהם.
    3. אין עליך כל חובה לשלם תאורה אחרת, אם הם רוצים בתאורה קבועה שילמו או יתאמו עם ועד הבית, זה לא נוגע אליך באופן אשיי זכותך לחיות בבנין באופן המאפשר לך תנועה.
    אין קשר בין תאורת רחוב שיש בה כמה נימוקים להתיר וכפי שכתבנו הרבה מאוד פעמים באתר, ואין כל קשר למצלמות, תכתוב מצלמות אבטחה בחיפוש כאן באתר ותגיע לכל המידע, כאן מדובר במנורה בתוך הבנים זה כמו בתוך הדירה שלך, ויש כמה טעמים להחמיר כמו שציינתי.
    בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל