לתרומות לחץ כאן

העמדת מאכל עם רוטב על הפלטה בשבת

שאלה:

שלום וברכה
האם אפשר לשים סיר עם ביצים קשות ותפוח אדמה על מנל לחמם אותם על הפלטה לסעודה 2
האם כשהפלטה דולקת או כבויה?
לדעת הספרדים?
לדעת האשכנזים?

תשובה:

שלום וברכה

יש כאן שלוש נקודות.

1. מאכל שעיקרו יבש ומיעוטו לח – קצת רוטב, נחלקו בו הדעות האם מותר להניחו על הפלטה בשבת. שכן יש לנו כלל שיש בישול אחר בישול בדבר לח, אבל כאן רק מיעוטו לח. המשנה ברורה שיח סעיף ד נוקט לעיקר להחמיר בכך, וכך נקטו פוסקים רבים הרב אלישיב הרב וואזנר הרב אויערבך וכך המנהג הרווח בעיקר אצל בני אשכנז, וכך פסק באור לציון פרק יז גם לספרדים. אמנם דעת הגר"ע יוסף בזה כשיטת רבינו ירוחם להקל, שכיון שהיה מבושל לפני שבת, ורק מיעוטו לח – מותר.

2. עד עתה עסקנו באיסור בישול, אבל יש גם נושא של איסור חזרה, ושוב יש מחלוקת אם ניתן להניח ישר על הפלטה, דעת רוב פוסקי זמנינו שאין להניח ישר על הפלטה בשבת, גם מאכל יבש או רותח, משום איסור חזרה, כך נקטו הרבנים הנ"ל, אמנם גם כאן הגר"ע יוסף נוקט שכיון שפלטה מיועדת לחימום מאכלים ולא לבישול, אין בה איסור חזרה ומותר. ואני מדגיש שוב, זה לא נושא של אשכנזים ספרדים כפי שציינת, אלא שכך דעת הגר"ע יוסף בין לאשכנזים בין לספרדים, ואילו רוב פוסקי זמנינו חששו בזה לאיסור חזרה בין לאשכנזים בין לספרדים.

3. לגבי הנחת מאכל מבושל על הפלטה שתדלק על ידי שעון שבת שוב יש מחלוקת, כפי שביארנו כאן. לכן הבכל הנושאים הנ"ל יעשה כל אחד כמנהגו וכהוראת רבו המובהק.

שבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל