לתרומות לחץ כאן

לקדש לאחרים בלי לקבל שבת – קידוש לחולים מפלג המנחה

שאלה:

בכל יום ששי אני נוסע לעשות קידוש במוסד לנכים, דמנטים וכו' וחוזר הביתה במכונית. כמובן בשעה שניתן לעשות קידוש. האם יש בעייה עם הקידוש הזה?

תשובה:

שלום וברכה

כיון שאתה לא מקבל שבת בקידוש הזה, שהרי אתה רוצה לנסוע אחר כך ברכב ולהגיע הביתה עוד לפני השקיעה, הסתפק רבי עקיבא איגר אם ניתן לקדש כך, האם הם יוצאים ידי חובה או שזו ברכה לבטלה.

ולכן נראה שזה לא רעיון טוב, יש לדאוג שמישהו שנמצא במקום ומקבל איתם שבת, הוא יקדש להם.

מקורות:

זו לשון הגאון רעק"א (בהגהותיו, סימן רסז סק"א): "מסתפקנא אם אחר שלא קבל עליו שבת יכול להוציא לקדש למי שקבל עליו שבת, די"ל דלזה שלא קבל דהוא חול אצלו הוי כאינו מחוייב בדבר, כההיא דירושלמי הובא בתוספות יבמות דף י"ד בן עיר אינו יכול להוציא לבן כרך דהוי אינו מחוייב בדבר, או דהכא עדיף דבידו להביא עצמו לידי חיוב לקבל עליו שבת, וצ"ע לדינא".

יצויין, כי אין חובה שאותה המקדש יאכל איתם ויצא ידי חובה בקידוש הזה, אלא שאם אינו מקבל שבת, הוא נחשב אולי כמי שאינו בר חיובא שאינו יכול להוציא אותם ידי חובה מדין ערבות.

ראה שו"ע (רעג, ו):  "יכול אדם לקדש לאחרים אע"פ שאינו אוכל עמהם .. ומכל מקום כיון שהוא אינו יוצא ידי חובתו בקידוש זה .. אין לו לקדש לאחרים לכתחילה, אלא אם כן הם אינם יודעים לקדש בעצמם … וכשעדיין לא קידש לעצמו צריך ליזהר שלא יטעום כלום מכוס של קידוש זה, שאסור לו לטעום עד שיקדש במקום סעודתו, ואף על פי כן יכול לברך להם בורא פרי הגפן שבקידוש זה, אף על פי שברכת הנהנין אין מי שאינו נהנה יכול להוציא אחרים אף על פי שאינן יודעים לברך, מכל מקום ברכת בורא פרי הגפן של קידוש .. אינן דומות לשאר ברכת הנהנין הואיל והן חובה, וכמו שנתבאר בסימן קס"ז".

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה. יקיריי ביותר : אין מי שיקדש זולתי או שליח של בני עקיבא, שעושה טובה כאשר אנחנו בשבת מחוץ לבית. במלים אחרות: שיישארו בלי קידוש….. נסיתי לעניין את הנהלת המוסד ולא נענו. כואב לי הלב על כמה דתיים שפויים שחוסים שם. שבת שלום שאול יצחק שיף / רעננה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל