לתרומות לחץ כאן

לבישת טלית הפוך ממנהג בני אדם

שאלה:

שלום עליכם כבוד הרב,
על הטלית קטן בין הציציות של צד אחד נהוג בימינו למצוא 'פרנזים' כדי לסמן ולהבדיל בין מלפנים לאחור הטלית קטן. האם מקורות מדברות על כן והאם יש עדיפות לשים את הטלית עם קישוטים אלו מלפנים או שמא בצד הגב ? אישית הייתי תמיד מעדיף לשים בצד הגב כי יותר נוח לי ויפה לדעתי (למרות שאולי הרוב שמים לפנים). אבל מישהו אמר לי שלא נראה לו ולא יכל להצדיק בטוטו"ד ומאידך אם היה ברור לי שמעיקר דינא אין חשיבות בזה לא מצאתי מקור. האם יש חשש להראות מוזר לשים את הקישוטים בצד הגב או שמא זה כבר פלפולים דחסיד שוטה ואל תהיה צדיק מדי ? אם הרוב קובע 'מנהג' בזה שלדעתי גדר מנהג היא רק במקום מחלוקת חז"ל או לפחות בין הפוסקים או שזה סתם התנהגות בעלמא (סוג של אופנה) ואין לחשוש מכל דבר ?

תודה רבה על עזרתכם, שבוע טוב

תשובה:

שלום וברכה

אני מניח שכונתך לעטרה ולריבועים שסביב מקום הציציות. מצד מצות הטלית אין בעיה בכך, אולם לבישת בגד הפוך קשה לשכחה, ולכן יש להמנע מכך. כמו כן, באופן כללי אדם צריך לדעת לנהוג בין אנשים כמנהג בני אדם ולא בצורה משונה, ויש בזה ערך רוחני וגם אנושי.

יום נעים.

מקורות:

רמב"ם הלכות דעות פרק ה

מלבוש תלמיד חכם מלבוש נאה ונקי, ואסור לו שימצא בבגדו כתם או שמנונית וכיוצא בהן, ולא ילבש לא מלבוש מלכים כגון בגדי זהב וארגמן שהכל מסתכלין בהן, ולא מלבוש עניים שהוא מבזה את לובשיו אלא בגדים בינונים נאים, ולא יהא בשרו נראה מתחת מדיו כמו בגדי הפשתן הקלים ביותר שעושים במצרים, ולא יהיו בגדיו סחובין על הארץ כמו בגדי גסי הרוח אלא עד עקבו ובית יד שלו עד ראשי אצבעותיו, ולא ישלשל טליתו מפני שנראה כגסות הרוח אלא בשבת בלבד אם אין לו להחליף, ולא ינעל מנעלים מטולאים טלאי על גבי טלאי בימות החמה, אבל בימות הגשמים מותר אם היה עני, לא יצא מבושם לשוק ולא בבגדים מבושמים ולא ישים בושם בשערו, אבל אם משח בשרו בבושם כדי להעביר את הזוהמא מותר, וכן לא יצא יחידי בלילה, אלא א"כ היה לו זמן קבוע לצאת בו לתלמודו, כל אלו מפני החשד. 

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. למעשה נראה שבציצית לא שייך נושא של בגד הפוך.
    כך נראה מדברי הבן איש חי שכתב שאין חובה להקפיד על עטרה בטלית גדול. ולא משנה אם זה מלמעלה או למטה.
    ראה בן איש חי שנה ראשונה פרשת בראשית הלכה ח', שכותב שם "שילבש כאשר מזדמן לו"

  2. אני מבין שהשואל מתכוין לטלית שיש בה תיפורים וניכר כשאתה הופך מפנים לאחור. כמו כן, גם לדעות שלא צריך עטרה וזו אגב מחלוקת, כאשר יש עטרה ואדם הופך מעלה מטה זה מגונה.

  3. בטלית קטן יש ריבועים לבנים שאינם משמשים עטרה אלא חיזוק התפרים ופינות הציצית ונראה לי שמנהג העולם ללבושם כשהם דוקא כלפי פנים כדין תפר פנימי במכנס או גופיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל