לתרומות לחץ כאן

משמעות כוס של ברכה

שאלה:

שלום.
רציתי לשאול איך זה שבהבדלה כשמברכים תחילה על היין, לא שותים אותו מיד לאחר הברכה אלא רק בסוף אחרי כל שאר הברכות וההבדלה?
והאם נוהגים כן ששותים רק בסוף כאשר מדובר בחמר מדינה בתשעת הימים? והאם במקרה זה של החמר מדינה גם נוהגים למלא עד הסוף עד שנשפך ולאחר מכן לטבול את האצבעות ולמרוח על איזורים בגוף כמו עם היין?

תשובה:

שלום וברכה

כל ענין ברכת הגפן על כוס ההבדלה או בקידוש בליל שבת או בברית מילה ונישואין וכדומה, הוא כדי שברכת הקידוש וההבדלה ושאר ברכות יאמרו על היין. יש חשיבות לומר ברכות מסויימות על כוס יין, ומכאן גם הברכה על היין. אם תשתה לפני אמירת ברכות אלו בעצם לא עשית כלום, המטרה כאן אינה שתיית היין או הברכה על היין, אלא אמירת הברכות הללו על הכוס, ואדרבה, רש"י בעירובין מ ב כתב שמעיקר הדין די בברכת הגפן ואמירת ברכות אלו גם בלי לשתות, רק שכיון שגנאי הוא לכוס של ברכה שלא שותים ממנה יש לנו חובה לשתות [הדבר הזה נקבע כחובה גמורה עד שאם נשפכה הכוס לפני שתייתה יש להביא אחרת ולברך עליה הגפן ולשתות, אבל החיוב המקורי הוא כך.

כל זה אמור גם לגבי חמר מדינה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם הבנתי נכון את מה שנפסק כאן באתרא קדישא הדין הרי שכאשר מברכים ברכה כלשהי ואח”כ מחליטים לאכול עוד מאותו סוג ברכה גם אם זה מין אוכל אחר וגם לא היה לפניו אלא אכלו למשל תפו”א ולאחריו החליטו לקחת גם פלפל מהמקרר, זה לא מחייב ברכה חדשה כיוון שמסתמא דעתו על כל מה שיאכל, אם כנים אנחנו, למה כאן כשמוזגים כוס חדשה צריך ברכה חדשה? או שטעיתי בהנ”ל?

  2. כאן לא היתה כוונה לשתות עוד, יין הוא לא דבר ששותים סתם כך בדרך כלל ותלוי במנהגי בני אדם, ואם היה דעתו אה"נ שאינו מברך ראה משנה ברורה רעא,עז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל