שאלה:
בשבת אנו אוכלים עם כלים חד פעמי. האם מותר בסיום כל סדרה של מנת אוכל לעבור בין המסובין עם שקית ניילון ולאסוף את הצלחות, האם זה לא מוקצה ? והאם זה דרך לכתחילה ? לפעמים ישנם גם כמה שקיות. ומה הדרך הנכונה והראויה לעשות עם שאריות הצלחות, האוכל והלכלוך על המפה בשבת.
כמו"כ האם מותר להוריד שקיות אשפה בשבת לפח אשפה בחצר הבנין, תודה
תשובה:
כלים חד פעמיים מלוכלכים הם מוקצה, אבל מותר לפנותם כדין גרף של רעי.
אין להביא את פח האשפה לשולחן אבל מותר להביא שקית ולאסוף לתוכה את האשפה.
אשפה המפריעה בבית מותר להוריד למיכל האשפה הציבורי בחוץ, מן הטעם האמור לעיל.
על פרטי דין זה, ראה ביצה לו, ב; שבת קכא, ב; שו"ע שח, לד.
לאור האמור, האם בכל סדרה של מנות צריך להביא שקית חדשה ולהניח הפסולת, [כי הרי שקית האשפה היא מוקצה] או שמותר עם השקית הראשונה שפינו בה שאריות של מנת הדגים, להניחה בצד ולקחת שוב ולפנות בה את המנה של הבשר וכן הלאה והלאה ?
אין להביאה מהמטבח שוב, כל מנה לוקחים את הזבל לפח ולא להיפך.
אסביר את עצמי, השאלה היא, אם מותר להניח את השקית עם האשפה של המנה הראשונה בסלון על הרצפה בצד, וכשיגיע סיום מנה השניה לקחת שוב את השקית הקטנה של הזבל ולאסוף את הצלחות והזבל עם אותה שקית, או שצריך שקית חדשה מידי פעם
לכאורה אסור. לא חייבים שקית חדשה, אפשר לערום את הצלחות ביד ולשים בשקית המונחת בצד.
אגב גם לא נראה כבוד סעודת השבת לשים שקיות זבל לצד השולחן.
כל האמור לעי"ל הוא בדעת הפוסקים שלדעת פח הוא מוקצה בשבת, אומנם יש לדעת שהדבר לא פשוט בכלל, יש בכל פח בימנו שאריות מזון שחתולים חוגגים עליהם, ואין צריך שפסולת ושאריות המזון יהיו עומדות למאכל בהמה כיוון שזה לא בהמה שלו, אלא מספיק שדעת בעל הבית שחתולים יהנו מהשאריות מזון, כשהוא מפנה את הפח החוצה, זה לכשעצמו מוכיח שאינו מקצה דעתו משאריות המזון ולכן יש נוקטים שפח כלל אינו מוקצה, אלא לכל היותר בסיס לדבר האסור ולמותר.
הקביעה הנחרצת שפח הוא מוקצה אינה מקובלת על כל הפוסקים.
מי שאין לו בעלי חיים והמדובר הוא בחתולי רחוב שבודאי אין דעתו עליהם ואין מזונותם עליו ואסור לו בכלל לטרוח באכילתם בשבת, לדעתי הוא מוקצה גמור ואין חולק בדבר.
הן נכון הדבר שאסור לטרוח בעבור חיות שאין מזונותיו עליו, אבל אם ממילא הולך לזרוק את האשפה ומניח את השקית בפח הציבור אין זו נחשבת טרחה האסורה בשבת.
בפינוי האשפה מהבית לחצר נכתב כאן להתיר, אבל אין שום אזכור להגבלה בתנאי עירוב ואיסור הוצאה.
נכון אבל אין דעתו לכך ולכן זה מוקצה.
השאר תגובה