לתרומות לחץ כאן

תפילת ערבית ביחידות לפני צאת הכוכבים

שאלה:

שלום כב' הרבנים שליט"א
האם יחיד יש לו היתר להתפלל מנחה לפני פלג המנחה וערבית אחרי הפלג? מדובר תפילת חול ולא ערב שבת
במיוחד בחו"ל שצאת הכוכבים ב10 בלילה
נא להביא את המקורות אם יש היתר
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

לא ניתן לומר על כזה דבר שיש איסור כך לנהוג, שהרי אם היה בכך איסור אז גם בציבור אסור לעשות כך… אלא שכיון שיש מחלוקת גדולה באופן שאינו עושה תרתי דסתרי באותו היום, אבל בשני ימים אחרים כן לפעמים מתפלל מנחה אחרי פלג, האם ניתן להתפלל מנחה לפני פלג המנחה וערבית לאחריה, ממילא, גם מי שגר במקומות שנהגו להקל בזה ומשום שקשה לאסוף את הציבור בשעה מאוחרת וכו', אין טעם שיקל בזה לעצמו כשבלאו הכי הוא נאלץ להתפלל ביחידות ומשום שאין בעירו מנין וכדומה. שהרי בנקל יוכל להתפלל באופן הטוב והנכון לכל הדעות, ולמה לו להקל בדבר שנחלקו בו הפוסקים. מה גם שבאופן זה הוא מפסיד ביודעין קריאת שמע על סדר הברכות שזה הפסד גדול [הגר"א היה מתפלל כל הקיץ ערבית ביחידות כדי שלא להפסיד קריאת שמע בזמנה ברכותיה]. וראה משנה ברורה רלה יב שמצדד שבמקום שיש רק מנין לפני צאת הכוכבים יתפלל עמהם רק שמונה עשרה ושאר התפילה יאמר אחר צאת הכוכבים מהסיבה הזו.

שבת שלום.

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. זמן ערבית מתחיל כשזמן מנחה מסתיים.
    בגמרא יש מחלוקת תנאים מתי מסתיים זמן מנחה ומתחיל זמן ערבית:
    לדעת חכמים עד השקיעה זמן מנחה ומצאת הכוכבים זמן ערביץ
    לדעת רבי יהודה, עד פלג המנחה הוא זמן מנחה [פלג – חצי. זמן מנחה הוא שעתיים וחצי זמניות לפני הלילה (זמניות – לא לפי השעון שלנו אלא זמן היום מחולק ל12 חלקים שכל אחד נקרא שעה, בקיץ כל שעה תהיה ארוכה ובחורף קצרה) ופלג זה שעה ורבע זמניות לפני סוף היום] ואז מתחיל זמן ערבית.
    נמצא שאם אתה מתפלל ערבית לפני השקיעה כשיטת רבי יהודה, אתה לא יכול להתפלל מנחה אחרי פלג המנחה כשיטת חכמים, כי אז אתה לא עושה כאף שיטה, ולכן מי שמתפלל כשיטת רבי היודה יקדים מנחה לפני פלג המנחה..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל