לתרומות לחץ כאן

עונג שבת או שקיעה בתענוגות…

שאלה:

לכב הרב שלום רב
ידועה המחלוקת אם עונג שבת דאו' או דר' וכתב שו"ע שיקנה וכו' כפי כוחו השאלה מה הגדר, דהי', אדם שבשבילו עונג שבת זה סוג יין מסויים בשווי 1000 ש"ח (אדם עשיר מאוד) ולא יין אחר, האם מותר לו לקנות זאת או שאסור ואת הכסף יתן לעני והוא צריך להתרגל לרמה פחות, אשמח אם אפשר גם מקורות (ויכוח בכולל)

תשובה:

שלום וברכה

למעשה לא הבנתי את השאלה, מצד איזה איסור יהיה "אסור לו לקנות יין זה"? מצד בל תשחית? חיוב צדקה אינו מחייב אותו לתת כל כספו, וכמו שמותר לו לשים בכספת שלו מותר לו גם לקנות בזה יין זה. ואם כוונתכם לענין ההימנעות מתענוגות העולם הזה, אין זה הלכות חתוכות לקבוע מה כן ומה לא, והכל הולך אחר הכוונה, אם כוונתו לקבל כל תענוגי העולם בלי להפסיד כלום…ץ זה אכן לא ראוי… ואם לפי המושגים שלו זהו כבוד השבת, או שהוא נדרש לכזו "הופעה" לצרכי עסקים, להפגין את עשירותו כדי שיתנו בו אמון וישקיעו אצלו, זה גם בסדר, והם דברים שבכל יום.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כאן בדיוק נמצא היצר. לשכנע אותנו שאנחנו רוצים את זה ”לכבוד שבת קודש” ולא ”לכבוד בטן קודש”… ואיך אפשר להימלט מזה?

  2. העיקר לעשות בצורה מכובדת ושמחה בלי להגזים לשום צד, הנושא של מניעת התענוגות זו דרגה גבוהה שלא תמיד שייכת אלינו, אבל לא לשקוע בהן.

  3. אחדד שאלתי.
    ידוע משל המגיד מדובנא עם העשיר שלא דאג לאחיו העני ואביו לא הסכים לשלם לו גם את הוצאותיו כי לא הוציא לכבודו ואמר זאת בהקשר להוצאות שבת. שאלתי האם עשיר אכן כספו רק פיקדון בידיו ואסור לו להינות מכספו יותר ממה שנצרך לו ברווח או לזקנתו ואת שאר כספו חייב לתת לעניים וה"ה בעונג שבת כל עוד שיש עניים אין לו ללבוש בגדים מאוד יקרים ומותרות מופרזות.
    או שה' נתן לו עושר גם כדי שיהנה יותר מאחרים ויאגור יותר מאחרים ובלבד שגם מהנה אחרים מנכסיו, (שאלה זו אנו דנים בה הרבה זמן עם מדרשים וגמרות לכאן ולכאן ואין לנו הכרעה בזה, ואין ראיה מזה שנותנים לעשיר שירד מנכסיו סוס לרוץ לפניו וכדו' דאחרי שהתרגל סכנה לו אך יענש על זה שהביא עצמו לעונג כזה)

  4. בעיני פשוט הדבר שכאשר הקב"ה מזמן לאדם עושר הכוונה בכך היא גם שיזכה לחיי עשירות, עושר הוא לא רק תפקיד, זה גם יכול להיות סוג של שכר, ובכל מקרה אלו נתוני חיים שיש בהם רוחה לצד נסיונות שונים. רבי הקדוש העיד על עצמו שלא נהנה מנכסיו כלל, אבל זו מעלה מיוחדת של תנאים קדושים, ולא חיוב. הקב"ה נותן שפע לאדם כי הוא רוצה בטובתו. אינני רואה צורך בראיות בענין זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל