לתרומות לחץ כאן

לקחת מהסופר ללא רשות

שאלה:

ערכתי קנייה בסופר מסויים. כשהגעתי הביתה הבחנתי שמוצר מסוים שילמתי עליו ולא לקחתי מהחנות החלטתי שבפעם הבאה שאערוך שם קנייה אקח את המוצר הזה בלי לשלם. כשהגעתי לשם לא היה את המוצר המדובר אז לקחתי מוצר אחר באותו מחיר
א. האם נהגתי כשורה שלקחתי מוצר בלי להודיע לאחראים במקום?
ב. האם נהגתי כשורה כשלקחתי מוצר אחר באותו שווי במקום ?

תשובה:

שלום וברכה,

אין בעיה לקחת מוצר אחר באותו מחיר, יש בעיה לקחת ללא רשות. אם אתה יודע בבירור שלא לקחת עליך לפנות למוכר ולספר לו ששילמת על מוצר ושכחת לקחתו, וכדברי הגמרא ב"ק (כז, ב) "בן בג בג אומר אל תכנס לחצר חברך ליטול את שלך שלא ברשות שמא תראה עליו כגנב אלא שבור את שינו ואמור לו שלי אני נוטל" ופרש"י "אל תכנס לחצר חברך בגניבה ובסתר שלא תראה עליו כגנב אלא שבור שיניו וקח בחזקה". אלא שאם יש לך חשש שהמוכר לא יאמין לך ויסרב לתת לך מוצר, מותר לך לקחת בסתר, אבל אם אין חשש יש להודיע למוכר.

בהצלחה.

מקורות:

הגמרא ב"ק כז, ב הביאה את דברי בן בג בג שאסור להיכנס לבית חברו לקחת את שלו, כדי שלא יראה כגנב אלא יתבענו לדין. הגמרא הסיקה שדברי בן בג בג הינם כר"נ שסובר שעביד איניש דינא לנפשיה גם במקום שאין פסידא. ואסור להיכנס לבית חברו בחשאי אלא יעשה דין לעצמו בגלוי וייקחנו. ובשער משפט סימן שמח הביא את דברי הסמ"ק סימן רסא בשם רבנו יונה שאסור לגנוב את שלו מהגנב כדי שלא יראה עליו כגנב. והשער המשפט הביא את דברי בן בג בג שמסייע לרבנו יונה. ומכל זה פסק בשו"ת רב פעלים חלק ג סימן ה שאם יכול להודיעו ולהוציא את שלו אסור לו לקחת בחשאי. ואם הגזלן הוא גברא אלמא שלא יכול לעמוד כנגדו, מותר לו לקחת בחשאי. ולפ"ז בטעות בקנייה שלא לקח את כל המוצרים ששילם, אם יכול להודיע ולקבל את המוצרים אסור לו לקחת בחשאי כדי שלא יראה כגנב. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל