שאלה:
שלום כבוד הרבנים.
למדתי מכמה רבנים שהתורה לא אסרה בשבת אלא מה שנקרא "מלאכת יצירה".
כלומר, יש גם כן כללים ידועים על ל"ט מלאכות בשבת, כמו "מלאכת מחשבת" או "דבר שאינו מתכוון" וכו', אבל יש עיקרון שבא לפני כל הכללים הללו, והוא "מלאכת יצירה".
אבל אני לא כל כך מבין מה זאת אומרת "מלאכת יצירה", ומה המקור של הכלל הזה.
ולכן אני מבקש מכם הסברים לגבי הנושא הזה.
תודה מראש.
כל טוב.
תשובה:
שלום וברכה
הרמב"ן ועוד ראשונים מסבירים בתחילת מסכת שבת, שמלאכת הוצאה נחשבת "מלאכה גרועה", משום שאין בה אלא טלטול של חפץ ממקום למקום, שמהותו בעצם ענין של טירחה בלבד, בשונה משאר המלאכות שסיבת ויסוד האיסור הוא מחמת שאדם יוצר משהו, טוחן, לש, בונה וכיוצא בזה. הנפקא מינה היא לבאר מדוע למשל נאסר להדליק את האור בשבת, איזה טורח יש בדבר? וההסבר הוא שלא את הטורח אסרה תורה אלא את המלאכה היוצרת, ובסגירת מעגל חשמלי והבערה וכדומה, יש מלאכה יוצרת.