לתרומות לחץ כאן

היוצא בספינה בשבת / מעלית שבת

שאלה:

שלום הרב. אורחת שאלה לגבי היוצא בספינה ונוסע בשבת למה זה מותר ונגיד ברכבת אסור. וגם לגבי מעלית שבת איך זה שזה מותר. תודה

תשובה:

שלום וברכה

שהות בספינה הנוסעת בשבת, מותר רק אם מדובר באנשי תפעול נכרים ולא יהודים, וכאשר רוב הנוסעים הם נכרים ולא יהודים, או השיא שובתת באמצע הים בשבת. ראה ביאור הלכה בסימן רמח ועל פי הרמב"ן שהביא שם. לעלות בשבת עצמה כמובן אסור, וזה מייתר את השאלה לגבי הרכבת. לעלות לספינה שלושה ימים לפני שבת זו בעיה נוספת, כמבואר בשולחן ערוך שם.

הנושא של מעלית שבת אינו נוגע לענין, כיון שזה כביכול עובד אוטומטית [מבחינת תזוזה וחיישנים], וכשם שמותר לך שהחשמל בבית יעבוד, מזגן תאורה ועוד, כך גם מעלית שבת. הבעיה במעליות שבת, שיש טוענים שבמעליות המצויות היום עדיין יש השפעה למשקלו של האדם, הן בנוגע לירידת המעלית, הן בנוגע לפילוס האוטומטי – הדיוק של המעלית להפתח במפלס הקומה באופן מדוייק. 

בימים אלו יש המצאה חדשה למעלית שבת שאינה מושפעת כלל על ידי האדם, והיא כבר קיבלה את תמיכתם של פוסקי הלכה מובהקים, כמו רבי שריאל רוזנברג רבי שלום גלבר ורבי יצחק מרדכי רובין.

ברכה והצלחה וקיץ בריא.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה. עדיין לא ברור לגבי הספינה למה כאשר אלו נוכרים שמתפעלים אותה זה מותר לנסוע בשבת? והרי יש גם רכבות נגיד ברוסיה שנוסעות כמה ימים וכמובן שפחות מצוי שדווקא יהודי יתפעל אותה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל