לתרומות לחץ כאן

חימום מאכל על פלטה חשמלית בשבת

שאלה:

שלום וברכה.
רציתי לדעת לפי 2 השיטות (אשכנזים ועדות המזרח) איזה סיר מותר לשים על הפלטה לסעודה שלישית.
הכוונה : לסיר עם מאכל יבש, מאכל עם קצת רוטב , עוף

תשובה:

שלום וברכה

הנושא כאן אינו אשכנזים וספרדים, אלא יש מחלוקת בין פוסקי זמנינו בענין זה כפי שאסביר. חשוב מאוד לדעת, שמוצאו של רב פלוני או אלמוני אינו מחייב שכל מה שהוא אומר נכון דוקא לבני עדתו… כאשר זה נוגע לכללי הפסיקה החלוקים בין העדות, אז אכן זה כך, אבל כאשר מדובר בסוגיא כללית, זה שבמקרה מי שאוסר הוא בן אשכנז ומי שמיקל הוא בין ספרד או להיפך, אינו קובע שכל בני עדה מסויימת נוהגים כך ובני העדה האחרת נוהגים אחרת. בכל נושא יש לראות מה נטיית גדולי הדור, ומי שיש לו רב קבוע ינהג כפי הוראות רבו.

בנוגע להחזרת תבשיל לפלטה בשבת יש שני נושאים שונים: חשש בישול, ואיסור חזרה.

חשש בישול, משום שיש לנו כלל שבדבר לח – רוטב, יש בישול אחר בישול, ולכן הגם שהמאכל מבושל לפני שבת, עצם חימום הדבר הלח הוא בכלל איסור בישול מהתורה, כמבואר בסימן שיח סעיף ד. אלא שבענין זה יש מחלוקת בין פסוקי זמנינו ועל פי סתירת לשון השולחן ערוך בענין זה, מה הדין במאכל שיש בו רק מעט רוטב, האם גם בו יש איסור בישול, או שרוטב זה בטל לעיקר המאכל ואין בו בישול בחימומו. דעת המשנה ברורה ובעקבותיו רוב פוסקי זמנינו לחשוש שגם באופן זה יש איסור בישול, וכן פסק באור לציון פרק יז. ואילו דעת הגר"ע יוסף על פי שיטת רבינו ירוחם להקל בזה שכיון שהעיקר הוא המאכל היבש עצמו ולא הרוטב, אין בו בישול אחר בישול.

לגבי איסור חזרה בשבת על גבי פלטה חשמלית שמטבעה אינה מיועדת לבישול אלא לחימום מאכלים, דעת הגר"ע יוסף שאין בה חשש איסור חזרה, כיון שטעם האיסור הוא משום שנראה כמבשל וכאן ניכר שהוא רק מחמם דבר מושל, וכן נטה בעל האגרות משה אף שלא הכריע בזה. אמנם רוב פוסקי זמנינו, הגרי"ש אלישיב הגרש"ז אויערבך בעל אור לציון שם ועוד רבים נקטו, שגם בפלטה חשמלית לא חילקו חכמים בתקנתם ויש איסור חזרה.

ולכן, מי שרוצה לחמם מאכל באמצע שבת על גבי פלטה ולא רוצה להכנס לחששות, יחמם רק מאכל יבש, ולפני שהוא מניח אותו על הפלטה ישים עליה צלחת הפוכה או מגש הפוך ועליו יניח את המאכל, ובזה אין חשש לכל הדעות [יש שכתבו להניח רק על קדרה מלאה אוכל, כן דעת הרב אלישיב על פי הפרי מגדים, אבל נראה שבצירוף הספק הנ"ל, יש להקל בזה ולהחמיר לשים על קדרה מלאה רק בבלעך – טס מתכת המונח על להבה של גז, ולא בפלטה חשמלית]. כמובן מי שיש לו רב קבוע ורוצה לסמוך בזה על הוראתו הרשות בידו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם ידוע לכם אם מוכרים מגש יעודי הנ"ל לשים על הפלטה? כמה מינימום העומק של המגש הזה חייב להיות?
    באיזשהו מקום קראתי שגם המכסה של פחית קפה נמס יכולה לשמש כמגש הפרדה על הפלטה, האם זה נכון הילכתית?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל