לתרומות לחץ כאן

לידה בשבת – מה עושים?

שאלה:

שלום לרבנים אני בהריון ואשמח להדרכה ללידה בשבת מה צריך לדאוג מבעוד יום ומה לדאוג בשבת שיש באמת לידה? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ננסה לעשות סדר בדברים:

1. כאשר הנסיעה היא בתוך העיר ניתן לקחת כל מה שהיולדת זקוקה לו ואינו מוקצה. מחוץ לעיר שיש בעיה של איסור הוצאה ותחומין יש לקחת רק דברים הכרחיים בלבד. לגבי מוקצה, מה שנדרש לעצם הענין, כמו מסמכים רפואיים נדרשים, יש לשים בתיק לפני שבת כדי לקחת רק בטילטול מן הצד, אין לקחת טלפון ואיפור. כסף למונית, אם חייבים והוא לא מסכים לקחת אחרי שבת, יש להעדיף בטלטול מן הצד וכאמור ואם אין ברירה לוקחים.

2. לכתחילה יש להעדיף נהג מונית גוי, אולם אם אינו בנמצא אפשר באמבולנס רגיל. רכב פרטי במידה ויש עדיף על אמבולנס! כיון שאת הרכב ניתן להשאיר בבית החולים ואינו חוזר למקומו, כך שממעטים במלאכות. כך גם חוסכים את החיוג בטלפון, רישום במד"א וכו'. כאשר נוסעים ברכב פרטי יש לרמוז לגוי שבסביבה שיכבה את המנוע, אין גוי, המיקל לכבות את המנוע בשינוי יש לו על מה לסמוך.

3. כאשר היולדת מרגישה בטוחה יותר בבית חולים רחוק והיא חוששת ללדת בקרוב, מותר לנסוע לשם, אבל אם מדובר רק בנוחות וכדו' אין לעשות זאת, ובודאי לא כדי להיות בבית חולים חרדי. גם בבתי החולים הרגילים יש מערכות שבת המכוונות על ידי רבני המקום. ויש לומר ליולדת שאין מה לחשוש, באופן כללי כל בתי החולים בארץ ערוכים לאירועים הרבה יותר קשים מלידה, ואין טעם להרחיק לכת. אם לא שוכנעה – מותר לנסוע לרחוק.

שיהיה בשעה טובה ולידה קלה!

מקורות:

2. לגבי כיבוי המנוע בשבת, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק מ הערה קכט, שאין כאן כיבוי ממש אלא רק מניעת הניצוצות מלהתחדש. אמנם לדעת החזון איש יש בזה איסור תורה ל סותר, מחמת סתירת המעגל החשמלי. ומכל מקום כיון שרוב הפוסקים נקטו שאין איסור בונה וסותר בחשמל, וידוע שחכמים התירו מלאכות דרבנן כמה פעמים משום הסברא שאדם בהול על ממונו, וכאן יש חשש שאם לא נתיר לו את כיבוי המנוע ימנע מלנסוע ברכבו וירבה מלאכות על ידי האמבולנס, וכמו כן יש חשש סכנה בהשארת מנוע רכב פועל במקום הומה אדם ללא נהג, המיקל לכבות בשינוי [שאז גם לדעת החזון איש אינו אסור אלא מדרבנן] יש לו על מה לסמוך. אך כאמור עדיף על ידי גוי.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. לגבי 2,עד שאנחנו מדברים על כיבוי המנוע, בוא נדבר על כך שאין היתר להחנות את הרכב אלא רק לעוצרו בצד הכביש הסמוך לפתח בית החולים,להחנות בחניה מסודרת חמור הרבה יותר מכיבוי,כי בכל לחיצה על הדוושה עובר על מבעיר כמה פעמים בשניה בודדת!
    כמו כן דבר נוסף,מי שיש לו רכב חשמלי,בודאי עדיף

  2. כמדומני שברכב היברידי אם נוסע עד 40-50 קמש ולא יותר,לא נדלקת אש כלל אלא פועל המנוע החשמלי בלבד, ורק כשמאיץ למהירות נוצרת בעירה ושריפת בנזין.

  3. על הערה על הערה:
    נכון שברמת העיקרון צריך לעצור את הרכב במקום הראשון, אבל!!!
    בסביבות בתי חולים רבים כל חניית רכב במקום שקצת מפריע לתנועה (והרי הוא לא יחנה רחוק וילך עם היולדת ברגל…) זה עלול לעכב אמבולנסים בחרום, ומדובר בחשש ממשי ולא תאורתי.
    כמו כן גם באופן עצירת הרכב ונהיגה עם מחשבה על כל גז וברקס – כבר כתב בשש"כ שכל ההלכות הללו נכתבו לנהגי אמבולנסים קבועים ולא לנהג מזדמן שכל מחשבה בעניין עלולה לסכנו או לעכבו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל