לתרומות לחץ כאן

בשבת/חג – ספרים עם חרקים

שאלה:

■יהודי נכה
שבמשך כל השבת/חג
לא יוצא מביתו,
לא לבית כנסת,
ולא לבית מדרש,
בגלל נכותו,
גילה מעט זמן
לפני כניסת השבת
שקיימים לו
חרקים קטנים,
וקטנים מאוד,
בכל ספרי הקודש
שאצלו בדירה.
■הדברה רגילה
לא עוזרת כנגדם.
■לנסות להוציא
מסידור-התפילה
את כל החרקים,
לפני כניסת השבת,
ואחר כך להכניסו
לקופסא נקיה סגורה,
לא בהכרח יעזור הרבה,
כי החרקים קטנים מספיק
כדי להתחבא
בין עמודי הספר
במקומות שקשה
להוציא אותם משם.
■הוא קרא על 2 דברים
ש-כן עוזרים כנגד:
1]■לכל החדר:
מכשיר קולט/סופח-לחות,
2]■לספרים ספציפית:
הכנסת הספרים
לכלי סגור מותאם,
וגרימת "אנוקסיה"
=מחסור-בחמצן, לחרקים.
■הבעיה שהוא
לא יספיק לקיים
את 2 הדברים האלו
לפני כניסת השבת.
■מלבד ברכות-התורה
וקריאת-שמע,
היהודי הזה לא-זוכר
את שאר התפילה בעל-פה.
וגם לא זוכר בעל-פה
את כל התורה כולה,
אלא רק חלקים מתוכה.
■השאלה:
■האם בשבת/חג
מותר ליהודי
לקרוא בספרי הקודש
כמו בכל שבת/חג,
למרות מצבם?
או שבגלל שכל הזזה
של ספרי הקודש
במצב הזה
עלולה להרוג חרקים,
אסור לו להזיז
את הספרים
במשך כל השבת/חג.
ורק אם
אינו זוכר בעל-פה
את: ברכות-התורה,
הקריאת-שמע, והקידוש,
צריך לצורך
הדברים האלו בלבד
להזיז את סידור-התפילה.
ושאר התפילה לא יקיים.
ולימוד יקיים
רק מה שמצליח
מספיק טוב מהזיכרון,
וגם אם לא מצליח
להיזכר היטב בדברי-תורה,
ולכן משעמם לו,
עדיין עדיף שישן
ולא יזיז ספר
מהספרים האלו?
תודה.

תשובה:

שלום וברכה,

כיון שזה לא פסיק רישא שיהרוג חרקים, דפדוף לא בהכרח ממית אותם – מותר, ואף אם ימותו זה בכלל דבר שאין מתכוין שמותר.

בשורות טובות ושבת שלום.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. ■אם זה
    כן פסיק רישא
    שיהרוג חרק/ים,
    אז אסור לו להזיז
    את הספרים
    במשך כל השבת/חג?
    ורק אם
    אינו זוכר בעל-פה
    את: ברכות-התורה,
    הקריאת-שמע, והקידוש,
    צריך לצורך
    הדברים האלו בלבד
    להזיז את סידור-התפילה.
    ושאר התפילה לא יקיים.
    ולימוד יקיים
    רק מה שמצליח
    מספיק טוב מהזיכרון,
    וגם אם לא מצליח
    להיזכר היטב בדברי-תורה,
    ולכן משעמם לו,
    עדיין עדיף שישן
    ולא יזיז ספר
    מהספרים האלו?
    תודה.

  2. ■אני מביט על זה,
    ובחלק גדול מהמקרים
    כאן ספציפית
    זה כן נראה פסיק רישא.
    ■נכון שבדיפדוף של עמוד 1
    יתכן שזה לא פסיק רישא.
    אבל מספר פעמים נדרש
    לדפדף כמות גדולה
    של עמודים.
    ובנוסף מספר פעמים
    צריך להרים ולאחוז היטב
    [לוחץ על דפנות הספר],
    ולהוריד על שולחן/מדף
    את כל הספר.
    תודה.

  3. כאשר כל פעולה מצד עצמה אינה פסיק רישא גם אם סבירות גדולה שמחמת ריבוי הפעולות זה יגרום להמתת חרקים – מותר.
    אבל זה כבר זמן רב, איך יתכן שאין אמצעי הדברה שמועיל לזה?

  4. שאלה: אז בעצם כל דריכה עם הרגל על הקרקע, נספרת בנפרד מדריכה אחרת?
    ולכן אפילו אם במספר דקות של הליכה, בוודאי לחלוטין ובלי שום ספק שידרוך על חרקים ושהחרקים ימותו מזה,
    כל עוד בכל דריכה בודדת על הקרקע זה לא פסיק רישא שידרוך על חרק וימות-החרק, אז מותר לקיים כך בשבת מלכתחילה ולכל הדעות?
    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל