לתרומות לחץ כאן

לשון הרע או הלבנת/בושת פנים

שאלה:

■שאלה תאורתית:
עובד בביטוח-הלאומי
שואל במסגרת עבודתו,
יהודי דתי מובטל
שתובע קצבה
מהביטוח הלאומי,
למה הוא לא רוצה להיות
לומד ועובד
במקומות לימוד ועבודה
מסוימים שלכאורה כן מותאמים
ליהודים אורתודוקסים מזרמים מסוימים.
■השאלה:
■מה מבין 2 האפשרויות
יותר תקין:
1]■האפשרות הראשונה:
יאמר מה למיטב הבחנתו
הם החסרונות שהוא מצא,
אחרי שבאמת בדק
את אותם מקומות לימוד ועבודה,
ומצא בהם חסרונות
שמונעים ממנו
לרצות להיות שם.
[.למרות כל המעלות החיוביות
ש-כן קיימות במקומות האלו.]
א]■זה משנה אם החסרונות האלו
הן פגימה בדאוריתא או בדרבנן?
2]■האפשרות השניה:
יאמר שיתכן שהמקומות האלו
מצוינים ומושלמים
עבור מי שנמצא שם.
-אבל הוא יהודי
שלא מתאימה לו
מצוינות ומושלמות מהסוג הזה.
א]■וכשישאלו למה לא מתאימה לו,
-ישתוק, ולא יסביר, לא משנה
כמה ימשיך לשאול אותו על זה?
ב]■או יאמר שהוא
מאוד אוהב להיות לבד,
ושונא להיות הפך הלבד,
ואולי זה נכון חלקית,
אז רשאי להגזים?
■הערה מספר 1:
המצאת סעיף נפשי
כמו "שונא להיות הפך הלבד",
עלולה להביא ליותר
הלבן/בושת פנים
של קרובים משפחתיים
של היהודי המובטל.
■הערה מספר 2:
קיים ספק/חשד-ממשי
שאילו לא היו החסרונות
באותם המקומות,
הוא סביר להניח
כן היה רוצה להצטרף אליהם.
-באלא אם הוא היה
כל כך גאון, משכיל מיטבי,
ועשיר כלכלית,
עד שלא היה מרגיש
חסרון ממשי
בהמצאות בלי מקום כזה
ללימודים ועבודה.

תודה.

תשובה:

השאלה מידי תיאורטית, באופן כללי מותר להיות עניני ולהסביר למה לא מתאימה לו עבודה פלונית או אלמונית, בלי להטיל רפש כללי, רק להסביר מה שנוגע אליו.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. "העדר ספרי לימוד
    מספיק טובים
    בייחס למה שהוא צריך
    ויודע ש-כן ניתן להשיג
    בחנויות הספרים",
    "העדר צניעות מספקת",
    האם אלו נקראים
    הטלת רפש כללי או לא?

    תודה.

  2. ■איזו מ-ג' האפשרויות שרשומות
    בהודעה כאן למטה
    הכי מותרת
    מבחינת לא לעבור
    על איסור לשון-הרע
    ואולי עוד איסורים?

    האם:
    1]■לפרט את החסרונות, כגון:
    א]■מלאי ספרי-לימוד ללקויי-למידה
    לא מספיק טוב
    בייחס למה שיכול להיות קיים בקלות יחסית.
    ב]■לבוש לא מספיק צנוע.
    ג]■לא פעיל מספיק שעות במשך השנה.
    ד]■שכר דיור יקר בייחס לאזורים אחרים.

    או לחלופין:
    2]■לרשום שהמקום לא מתעניין
    בקיום שלמויות בתורה והמצוות.
    בלי לפרט את החסרונות.

    או:
    3]■לרשום גם וגם:
    ■המקום לא מתעניין
    בקיום שלמויות בתורה והמצוות.
    ■למיטב הבנתי חסרונות המקום הינם:
    א]■מלאי ספרי-לימוד ללקויי-למידה
    לא מספיק טוב
    בייחס למה שיכול להיות קיים בקלות יחסית.
    ב]■לבוש לא מספיק צנוע.
    ג]■לא פעיל מספיק שעות במשך השנה.
    ד]■שכר דיור יקר בייחס לאזורים אחרים.

    תודה.

  3. לוודא שהבנתי:
    דווקא האופציה
    עם הכי הרבה מילים
    גם כותרת
    וגם פירוט סעיפים,
    היא האופציה
    שהכי תקין ורצוי
    לרשום לביטוח הלאומי?
    זה לא ריבוי
    בלשון הרע שלא לצורך
    מספיק חיוני?

    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל