לתרומות לחץ כאן

ביטחון בהשם – למה נכשלתי למרות שבטחתי?

שאלה:

שלום ותודה לרב המשיב,
יש איזה נקודה בנושא הביטחון שממש לא ברורה לי, אשמח אם אולי הרב יוכל ליישב לי אותה.
לאורך כל ספר התהילים יש עשרות פסוקים שמדברים על הביטחון בהשם והישועה שתבוא בזכות הביטחון:
אני בחסדך בטחתי-יגל ליבי בישועתך/הבוטח בהשם-חסד יסובבנו/השלך על השם יהבך-והוא יכלכלך/בטח עליו-והוא יעשה וכו'.
ושמעתי גם לא פעם בהרצאות בנושא הזה שאם תאמין בלב שלם ותבטח רק בו ולא באף אחד בנוסף אליו הוא יושיע אותך.
עכשיו לעניין: היה לי מבחן ממש קשה בלימודי המקצוע שאמרו מראש שאחוזי המעבר בו לא יותר מ 50% ואני החלטתי שאני בוחרת בדרך של ביטחון בהשם, כמובן גם למדתי והכל כי בכל אופן ברור לי שצריך להשתדל אבל כל הזמן בתפילות וכו… ביקשתי מהשם שיעזור לי לעבור כי באמת שאני "זורקת" את זה עליו ובוטחת בו. והינה קיבלנו ציונים ולא עברתי.
עכשיו הנקודה שמפריעה לי ובגללה אני פונה אליכם, זה לא המבחן מועד ב' שאני צריכה לעשות, אלא זה באמת שאני מרגישה מעורערת בנושא הביטחון.
אני יודעת את כל התשובות שתפילה זה לא כספומט ואנחנו לא יודעים מה באמת לטובתנו וכו וכו כו… אבל תכלס כל הדברים האלו הם סתירה למהות של ביטחון כי כל הפסוקים האלו שכתבתי ועוד הרבה כמותם תולים את הישועה בזכות הביטחון בלבד. אז איך זה מתיישב?
צריך לקחת את הכל בערבון מוגבל?
אני יודעת שאני נשמעת אולי קצת תמימה אבל זה באמת מה שאני מנסה להיות…אני מנסה לבטוח בהשם הכי בתמימות.
במה אני טועה בהבנה שלי?

אשמח שהשאלה לא תפורסם באתר.
תודה רבה!!!

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך חשובה עד מאוד, ואני שמח ששאלת. חשוב לדעת, שהבטחון אינו מקנה לנו את השלטון על ניהול העולם… כלומר יש הרבה מאוד חשבונות שמים, אלא שאחד מהכוחות שהקב"ה טבע בעולמו הוא כח התפילה, שהיא לבדה מצד עצם היותה, מועילה לקבלת הישועה.

אין ספק שאדם שנגזר עליו למות מחמת צורך תיקונו או בגלל שכבר מילא את יעודו וכדומה, תפילה לא תעזור לו לחיות, כי אין בכך תכלית כבר, אבל אדם שמחמת חטא וכדומה נגזר עליו למות, התפילה בהחלט תועיל לו ותביא לו ישועה. לכן אנחנו לא יודעים מה החשבונות, רק חייבים להאמין שהטוב ביותר בשבילנו נעשה בידי שמים.

אם נשתמש בלשונו של הרמח"ל, הקב"ה מנהיג את עולמו בשתי בחינות שונות, יש הנהגת המשפט והנהגת היחוד. הנהגת המשפט היא ענין של שכר ועונש וכדומה, במסגרת הזו מועילה תפילה והיא לבדה מביאה את הישועה. ולכן מי שנגר עליו להכשל במבחן לפי הנהגה זו, יוושע על ידי תפילתו ובטחונו. אבל יש גם הנהגת היחוד, והוא מה המשבצת שלי בתיקון העולם ומה נדרש ממני לעבור כדי לקיים תפקיד זה, מה שנוגע להנהגה זו, לא תועיל תפילה לשנותו. לכן כל דבר תלוי מה מהותו וממה הוא נובע. וכיון שכל זה נסתר מאיתנו אנחנו רק נוהגים בתמימות מרבים בתפילה ומצפים לישועה, ויחד ם זה מאמינים שה' לבדו הוא עשה עושה ויעשה לכל המעשים.

בהצלחה רבה במועד הבא!

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה. רק לחדד משהו:
    לפי מה שהרב כתב אז לכאורה מספיק רק עניין התפילה, כלומר נניח בדוגמא של המבחן, להתפלל להשם שאני יעבור מועד א' ולקוות בעז"ה שכך יהיה.
    אבל אין פה שום תועלת בזה שאני מנסה לעבוד על הביטחון ולהזכיר לעצמי שוב ושוב שבזכות הביטחון בעז"ה תבוא הישועה כי זה לא טוטאלי שזה כך.
    אני צודקת?

  2. לא מדוייק בכלל, העיקר הוא הבטחון, אני כרכתי יחד עם זה גם את התפילה שהיא חלק מזה, על הבטחון נאמר ה' צילך על ידי ימינך, וכלשון הנפש החיים "כשם שאתה הווה עמי כך אני הווה עמך", כלומר שבזה שאתה תופס את הבורא כרב חסד ובוטח בו שיתן לך את הדבר, אתה גורם שאכן כך יהיה, וכפי הידוע מספרי חסידות שהבינו שהענין זה של "תחשוב טוב יהיה טוב" הוא עצם מצות הבטחון. וגם החזון איש שחלק על כך בהגדרת המצוה, מודה שזה אכן מועיל להמשיך חסד והטבה.

  3. שלום רב וברשות כבוד תורתו. תודה על הדברים.
    עלתה בי מחשבה יפה, כהמשך לדבריך המחזקים.
    משה רבינו נושא בתלאות רוחניים את עם ישראל עד גבולותיה, וכך נשא כל הדרך עיניו וייחל לה כה רבות.
    הוא מוסר את נפשו על המציאות שלו, פונה ימינה, פונה שמאלה, הכל לפי רצון השם. האם אך ידע שיכנס או שלא? קטונתי, אבל גם כשלא זכה לזה, התפלל והתפלל לא פחות מ-515 תפילות, איזו מידה של כמיהה עצומה, 515 מועדי מבחן מול דיין כל הדינים והדיינים. כל תפילה של משה רבינו ע"ה זה פסגת "הקשיבה לקול שועי מלכי וא-לוהי" בגדולה ובנוראות ובלבב שלם. נכון גם כל מזמור מ-150 המזמורים של דויד המלך ע"ה, זו נפילת אפיים, זו השתפכות עמוקה.
    האם תמיד קיבלו מה שייחלו לו?

    ולעניינו הקטנים. האמת הנכונה שכתיבת השאלה הותירה רושם מובהק מאוד של נחישות עצומה להצלחה, ורצון.

    ונימה של יומרנות היפוטאתית וגם מטעם הוסיף לעידוד, כנראה בפועל שאחת המציאויות האפשריות, היא שתבוא כאן בנסיבות ותשאל השאלה הכנה והאמיתית הזו.
    ואולי(?) גם למען שנוציא מתוך החתירה הזו להצלחה בהשגת היעד של קורס ההכשרה, גם עוד תורה גדולה, אמונית ומחזקת.

    אכי"ר לברכתו של הרב.

  4. יישר כח לרב על התשובה הנפלאה!
    אשמח לסכם כדי להבין אם הבנתי היטב, בהנגת המשפט אפשר לפעול לשינוי הגזרה, בעיקר ע"י הבטחון בו יתברך ובצרוף לכך ע"י תפילה. מאשי"כ בהנהגת הייחוד, שום דבר לא יועיל (כיוון שכך התיקון שלי, וזה הדבר הנכון ביותר שיקרה). וכיון שאני אינני יודע מצד מה נובע הגזירה אני צריך לבטוח בו שיבטלה ממני, ולצרף לבטחון תפילה. ואם לא נענתי, ב' אפשרויות לפני: או שלא בטחתי היטב באמת (הייתי מדומיין שכולי בייתי בבטחון) או שכך התיקון שלי.

  5. בגדול זה הרעיון, אף כי גם בהנהגת המשפט יכול להיות עדו שיקולים לטובתך, למשלך שתכפר את העוון בעולם הזה, והבטחון והתפילה לא היה די בהם לכפרתו, נניח זה עוון שנזקק לו יסורים חלילה. יש הרבה חשבונות שמים. אבל בכל מקרה התפילה והבטחון הן ערובה לישועה בהרבה המקרים שאין בהם סיבות אלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל