לתרומות לחץ כאן

גובה הבימה / צניעות / ריקון מיחם / מעצור דלת / פיקוח נפש על חיה / מזמורי דוד המלך / מחבואים

שאלה:

לכבוד תורתכם שליט"א שלום רב,

בבקשה לחוכמתכם, כמה שאלות של לשם לימוד וכמה של למעשה.

1) שאלה "אדריכאלית", באחד מבתי הכנסת בהם אני מתפלל, ישנו האולם הגדול, ובאולם ישנן בחלקו האחורי גם שם שורות של כסאות תפילה, אבל כל חלקו האחורי הוא למעשה גבוה מהבימה, זה בעצם שיפוע שדורג. ואני שמתי לב בשבת שאם אני יושב שם אני הרבה יותר גבוה מספרי התורה, בין אם בהיכל ובין אם כשפתוחים ובכלל. האם יש להימנע מלשבת שם?

2) האם ראוי למסור דיסק עם סריקת mri של אזור החלציים, ועלול לכלול גם תבליט תלת מימדי של האיבר, כל זאת לעיונה של רופאה? בין אם מולה (בליווי) ובין אם מרוחק. ולהיפך שמדובר ברופא ומטופלת.

3) ריקון המים ממיחם מים של שבת במוצ"ש לכיור בשרי או חלבי או קצת לסירוגין, מהמכסה העליון ובעוד שהמים חמים. יש לציין שהכיור ריק אך שאינו בן יומו. האם המיחם טרף?

4) מעצור דלת שהחלק הקבוע שברצפה התנתק וכעת נאחז בקליפס של הדלת, האם זה מוקצה של דבר שיחד לו מקום וכעת אסור לטלטלו ובכך אסורה הדלת?

5) שמעון חזר מבית הכנסת ביום שבת וזיהה בדרכו חתלתול פצוע הזקוק לטיפול דחוף, אין לשמעון כל רקע רפואי, ויש ספק באשר האם ניתן להצילו או שלא. האם חל כאן פיקוח נפש על חיה, שדוחה שבת? בהינתן ושמעון לא מכיר איזשהו מספר טלפון רשמי לטיפול וטרינארי דחוף האם יכול לחפש בגוגל וכדומה?

6) אני קורא תהילים ותוהה לעצמי, כמה שזה עצום, כל מזמור הוא פרדס שלם, אני לא יודע אם זה לא ביזוי לכנות את זה ככישרון / אומנות כי יש כאן צימצום דבר נשגב. אבל בהשאלה רגעית ובמונחים נמוכי תפיסה של דורינו, רציתי להבין איך דויד המלך ע"ה חיבר בפועל את המזמורים, האם אפשר להניח שהיו לו טיוטות? או שזה בוקע ממנו באופן שוטף? האם כשברח משאול היה איתו סופר, או שהוא העלה על הכתב לבד או שעשה זאת אחר דבר? האם זו בעצם נבואה כי זה עבר עד אלינו?

7) הלכתי באחת השבתות חזרה מתפילה וראיתי סיטואציה לא ברורה ותהיתי. אבא/אמא דודים ומשפחה שמשחקים מחבואים עם ילדיהם, ואלו שפופים ורכונים עם פניהם, חפונים בשקע זרועם (כבשעת תחנון), וכל זאת עושים לכיוונו של גזע עץ, וקולם בעודם סופרים 10..9..8..7.. וכו' שאינו נשמע למרחק. אני בתוכי שנדרכתי לשאול לשלומם. אבל גם עלתה בי השאלה האם יש משום מראית עין, עובד עבודה זרה?

תודה רבה לכבוד הרב.

תשובה:

שלום וברכה

1. אין בעיה.

2. מותר.

3. אם אינו בן יומו מותר, עדיף לחלבי.

4. זה טלטול מן הצד לצורך דבר המותר ומותר.

5. חלילה, אסור לחלל שבת להצלת בעל חיים.

6. אינני יודע…

7. למה עבודה זרה? מחבואים… מאוד נחמד.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל