לתרומות לחץ כאן

כמים הפנים אל הפנים – תמיד ובכל מצב?

שאלה:

שלו' וברכה לכבוד הרב,
פירוש רש"י על פסוק בפרשתינו "בשנאת השם אותנו הוציאנו מארץ מצרים": "והוא היה אוהב אתכם, אבל אתם שונאים אותו, משל הדיוט אומר, מה דבליבך על רחמך מה דבלביה עלך." מזעזע!

ומבאר על כך עיקר שפתי חכמים אות מ' ו- נ': "דעת רש"י בזה של תקשה איהך היו יודעין ישראל שהקב"ה שונאן ומפרש כיוון שהם שונאים להקב"ה אמרו גם הוא שונאן משל הדיוט כו'. כלומר מה שבליבך על רעך הוא מה רעך עלך. אם תשנאו ישנאך, ואם תאהבו יאהבך." !

ואם איני טועה חברו של פירוש זה הוא בפסוק במשלי "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם".

ברצוני לשאול את כבוד הרב שתי שאלות חשובות. בבקשה:

א. הרי אבינו מלכינו ישתבח שמו ויתעלה זכרו לעד ולנצח נצחים הרי אוהב כל בן ובת ישראל באהבת עולם מאז ולתמיד אז איך לא חשו זאת ישראל ואמרו בשנאת השם אותנו? הרי לדוגמא: אהרון הכהן ע"ה שהראה אהבה למי שהיו מעשיו מקולקלין אותו אחד היה מרגיש באהבה זו החזיר לו אהבה ומיטיב את דרכיו ומן הסתמא גם החזיר לו אהבה, ומכל שכן ומכל שכן לאין שיעור וערך כאשר אבינו שבשמים ובארץ מראה ונותן לנו את אהבתו התמידית?

ב. ובבין אדם לחברו בענין זה, חידה גדולה היא עבורי שהרבה זמן מטרידה אותי, שבין שניי'ם מתעורר הלב חלילה וחס לרגשי שנאה וקנאה הקפדה וכיוצ"ב, אין יודעים מי התחיל מבין שניהם לעורר את ליבו ראשון לכך והוא זה שהתחיל בכדי שהשני לא כל כך ייסר את עצמו באשמה שהוא התחיל (מבלי להכנס לכך שמן הסתם נאמר לו שישתדל לא להגרר לשנאה חוזרת ולנסות לחיות בשלום ללא שנאה כלפי חברו)?

בברכה,

תשובה:

שלום וברכה

למעשה התשובה לשתי שאלותיך היא אחת: הטבע האנושי, הרגש האנושי, הרבה יותר מורכב ממה שאתה מתאר. כלומר, נכון שבאופן סגולי ואולי גם טבעי יש בחינה כזו של כמים הפנים אל הפנים, וכאשר אתה אוהב מישהו זה משפיע שגם הוא יאהב אותך, אבל יש עוד נסיבות משפיעות! למשל יצר הרע, רצון לפרוק עול, כל אלו גורמים לריחוק נפשי של אדם מעבודת ה' ובשל כך הוא עשוי לדמיין שבורא עולם אינו אוהב אותו. או לפעמים סתם הסתר פנים, כאשר אדם סובל בעולם הזה, לא תמיד הוא מסוגל להבין שהכל אהבת ה' והכל לטובתו! ולכן, הגם שבאופן סגולי יש השפעה של תחושה טובה כלפי ה', יש דברים שגורמים לו שלא לזהות את זה ולהגיע למצב של ריחוק נפשי. 

שנדע רק טוב נגלה!

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל