שאלה:
■לגבי ההלכה:
"כל המתכוון לעשות מלאכה
ונעשית ביתר על כוונתו, -חייב,
בפחות מכוונתו, -פטור."
[.משנה תורה להרמבם,
פרק א'. סעיף י"ב.].
■האם רוב הפוסקים
כן מסכימים עם ההלכה הזאת,
או שלדעת רוב הפוסקים,
זה לא משנה
אם נתכוון הרבה או מעט
בייחס למה שנתכוון?
תודה.
תשובה:
עצם ההלכה מוסכמת, אלא שהראב"ד שם משיג שהפטור הזה ממלקות אמור רק כאשר התכוון למלאכה מעולה ונעשתה פחותה, אבל אם פיחת בכמות, כגון שכתב שם משמעון, הרי הוא חייב. חשוב אגב לציין, פטור אינו היתר, פטור אבל אסור.