לתרומות לחץ כאן

קיום מצווה פעמיים – בל תוסיף?

שאלה:

קראתי בשו"ת מסוים שאם אדם מסופק אם קרא ק"ש של ערבית לפני צאת הכוכבים או אחריה,שיגיע הביתה יקרא ק"ש ויעשה תנאי אם יצא בקריאה הראשונה הקריאה הזאת תהיה בעלמא וההיפך.
א.במידה ואדם לא עשה את התנאי,האם יצא ידי חובה של ק"ש,האם אין זה "בל תוסיף" ואז יהיה מצווה הבאה בעבירה שאינה מצווה?
האם הסברה שלי נכונה:במידה והקריאה הראשונה הייתה בזמנה אז כבר יצא יד"ח ובמידה הקריאה הראשונה לא הייתה בזמנה אז אין פה בכלל "בל תוסיף" ויצא יד"ח בקריאה השנייה?

שאלה שנייה:קטן שגוייר בבית דין פרטי כהלכתה ואחר כך הרבנות אלצו אותו לעבור אותו גיור בשנית כי כך חוקי הרבנות,האם אין פה ב"ל תוסיף ואז הגיור השני לא יחשב?

תשובה:

שלום וברכה

כל מה שאדם עושה מחמת הספק אין בו משום בל תוסיף, משום שהוא רשאי לקרוא קריאת שמע גם עשר פעמים ביום. אני מניח שמה שראית שאומרים לעשות תנאי הוא במקרה אחר, כאשר אדם עומד נניח לפני סוף זמן קריאת שמע הראשון [מגן אברהם] והוא רוצה עכשיו לקרוא קריאת שמע [לפני התפילה] לצאת ידי חובת שיטה זו, ואז יש בעיה, שכן להצד שאין הלכה כמגן אברהם, עדיף לו שלא לצאת ידי חובה עכשיו, כדי שיהיה לו קריאת שמע על סדר הברכות לפי שיטת הגר"א! באופן זה הורה רבי עקיבא איגר לעשות תנאי, שאם הלכה כדברי המגן אברהם, אני רוצה לצאת ידי חובה בקריאה שלפני התפילה, ואם הלכה כהגר"א אינני רוצה לצאת ידי חובה בקריאה זו.

מקורות:

על כך שאין איסור בל תוסיף בקיום מצוה פעמיים, ראה תוס' בראש השנהטז עמוד ב, ומאירי שם כח עמוד ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל