לתרומות לחץ כאן

ביעור חמץ / חוה”מ

שאלה:

מצאנו את הפתילות של חנוכה…

מותר לשרוף ביחד עם החמץ או שצריך בנפרד?
כמו”כ מצאנו אורחים בלתי קרואים. מותר להזמין מדביר שיבוא בחוה”מ? והאם יש הבדל בין אם הוא יהודי או גוי?

תשובה:

שלום רב,

ברור שאפשר לשרוף בשריפת חמץ ביחד עם החמץ.

מאחר שזה צורך המועד אם אי אפשר לעשותו היום מותר לקרוא למדביר בחוה"מ. עדיף גוי אולם אם אין גוי אפשר גם לקרוא ליהודי כפי שנפסק במשנה ברורה.

מקורות:

לענין שריפת הפתילות: נהגו לשרוף כדי שלא יבואו להשתמש בהם, ויש שנהגו להשתמש בהם כחומר בעירה בשריפת חמץ, לעשות בהן עוד מצוה… אבל מעיקר הדין אלו תשמישי מצוה ולא תשמישי קדושה, והעיקר שלא יזרק בבזיון, אם שמים בתוך ניילון שאינו שקוף אטום היטב אפשר לזרוק, או לשים ליד הפח שיזרק מעצמו.

ישנו מנהג ידוע של שריפה הפתילות, ויש לכך כמה מקורות, הכלבו בסימן מד כותב ששיורי הפתילות של כל הלילות נהגו להבעירן שלא לשום צורך. וכן כתבו הרשב"א והר"ן בשבת דף כא עמוד ב. וכן כתב הטור סימן תרעז הנותן מן השמן והפתילות… עושה לו מדורה ושורפו. וכן כתב האבודרהם והצדה לדרך כלל ז. ובפרדס אליעזר עמוד תשסח והלאה הביא את הטעם לדין זה, שהם כאמור תשמישי מצוה ואינם דומים לשאר מצות שמותרים בהנאה לאחר שעבר זמנים, וכמו שכתב הרשב"א ששמן ופתילה שעשויין להתבער לגמרי כי יהיב להו בנר לגמרי מקצה אותם למצותם שאין אדם מצפה מתי תכבה נרו ואם נשארו הרי הן אסורים שהרי הקצה אותם לגמרי למצותן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל